York píše:
Zkus si představit úplně obyčejného prvního syna nějakého nižšího šlechtice. Mládí strávil jako panoš na dvoře nějakého vyššího šlechtice, hustili do něj etiketu, tanec, základy věd, heraldiku, vojenství, lov, jízdu na koni, boj všeho druhu (tohle v D&D spadá pod classu), možná trochu přičichl k poezii, aby se mohl dvořit dámě svého srdce. Současně byl připravován na to, že bude jednou spravovat panství, takže určitě základy obchodu, diplomacie, atp.
Napuntíkovat takovouhle postavu v D&D třetí edice je docela problém. Pokud vůbec vyjdou bodíky na všechny tyhle dovednosti, tak bude mít v každé z nich maximálně tak bod (respektive tam jsou snad dokonce i půlbody, jestli si dobře vzpomínám) a rozhodně nezbyde na nic, v čem by postava měla být aspoň trochu dobrá (víc než naprosté základy), nebo co by ji mělo zajímat.
Ono by to také mohl být noble 3, protože výcvik = XP = lvly, ale zkus se podívat také na
tohle
Jinak on i ten jeden bod je často docela slušný základ.
Vezmi si skokana do dálky. Řekněme, že je to profík s nějakým tím tréningem a dobrou vlastností.
14/+2 +3 skill dává DC 15, na take 10 skočí DC 15, tedy 15 stop... OK rozcvička
Na take 20 dává 25 stop, jen bude dost od písku. Jejda... současný ženský světový rekord je něco pod 25 stop.
Vezmi si, že takový šlechtický synek i na prvním lvlu má dejme tomu 20 skill pointů (+1 INT, 4 za class, to celé x4) za to už by se dalo leccos pořídit.
Kupříkladu s Knowledge dokáže poznat s jedním bodem a +1 za tu svou INT poznat hogoblinab (DC 11) od orka (DC 11) a ještě jeden bodík a bude i vědět, že s bugbearem nebude žádný špás. Se dvěma body a bestiářem po chvíli dokonce zjistí, že to, co místo obvyklých ovcí odnáší zloděje do dáli je Griffin (DC 15).
Charisma řekněme +2 (princ Krasoň?), 3 skill pointy v Diplomacy. S tím dokáže už docela slušné věci rutinní činností (take 10). Dokáže rozhádaný dav alespoň uklidnit (unfriendly -> indifferent DC 15) a úsměvem budí náklonnost nejedné panny (indiferrent -> friendly DC 15). Dokáže dokonce proměnit selskou revoltu v zárodku v reptající dav, když mu pomůže pár přemlouvačů, nebo má prostě svůj den (hostile -> unfriendly DC 20). jeden skill point, charisma 16 a skill focus už děalá fakt hustého diplomata, co dokáže sedláky pomalu poslat domů a dokáže se vykecat i z přepadení, když to nemyslí útočník moc vážně, aniž by to musel moc zkoušet. I když by princ Krasoň měl nakrásně jen jeden skill point a Charismu 14, tak dokáže s jedním aid another, nebo správnou výbavou (lepší šaty, šlechtický prsten / zraň a zbroj, kůň proti neozbrojeným sedlákům) pro circumstance bonus dosahovat výsledků (viz výše).
Ony ty znalosti postav jsou dost věc perspektivy. Lvl 1 šlechtic nemusí být vůbec nevzdělané ucho, pokud dokáže 10 z 36 dovedností na 2 stupni není zrovna špatný začátek. Jen to také není zas světoborné.