Osobně mi tohle přijde hodně cool - RPG jako vzdělávací prostor - chcete chápat jak fungují vaše mechaniky přesvědčení a morality? Nastudujte si nejnovější poznatky psychologie o morálce :D
Anyway - je zajímavé sledovat, jak se různá pojetí u DnD mění. Například hráči RPG vykazují poměrně liberální hodnoty (CAR-PGa na to kdysi dělal celé studie - RPGčkaři jsou v průměru otevřenější, méně xenofobní atd.), takže se dá možná usoudit, že i autoři RPG jsou víc liberálové... a jako takoví víc orientovaní na HARM a JUSTICE pilíře.
Tudíž když tvořili DnDčko a jeho přesvědčení, tak osu Good/Evil definovali podle HARM a JUSTICE. Intuitivně ale asi cítili, že tam něco chybí - jenže to něco pro ně nebyla otázka "dobra" a "zla", tak k tomu dotvořili osu druhou, nazvanou "Lawful/Chaotic". Na téhle ose pak vystihli INGROUP a AUTHORITY - ti co uznávají společenské pořádky, ctí tradice své skupiny, své starší, svou hiearchii, pravidla atd. jsou Lawful, zatímco ti, které tohle nezajímá, jsou Chaotic (ironicky člověka napadne, že pro americké republikány jsou nejvíc dobří Lawful Good, zatímco pro liberály Chaotic Good :D )
Jinak Naoki to rozdělil trochu jinak, protože postupoval přímo podle definic, já bych řekl, že ve skutečnosti:
- HARM jede čistě na G/E
- JUSTICE je tak trochu rozdělená - v podstatě je z většiny v G/E co do "principu" (tedy s každým by mělo být zacházeno nějak, obecně mají tvorové nárok na... atd.), nicméně její skutečně "justice-distribuční" charakter prvkem Lawful.
- INGROUP sice není zmíněná, nicméně jsem si všiml, že otázky na ingroup se běžně objevují v alignment dotaznících na webu k hodnocení L/C, popř. příklady které k ní odkazují se používají pro demonstraci chování Lawful
- AUTHORITY je na L/C přímo
- PURITY je ve skutečnosti částečně obsažená v Good/Evil - nikoliv autorským záměrem, ale žánrem (fantasy - všichni ti dobří kněží a jejich posvátné chrámy a čisté bohyně atd., oproti tomu rouhačství, temní bohové co mají často atributy spojené s hnusem a tak...)
Stejně tak u té WoD Morality je zajímavé sledovat, jak se některé věci tváří paradoxně. Třeba upíři jsou mezi hráči RPG často zafixovaní jako bestie a zabijáci pro které HARM nehraje roli - ve skutečnosti právě naopak jejich Humanity HARM naprosto brutálně protěžuje - dokonce to u nich hraje ještě větší roli než u smrtelníků.
V oWoD Moralita plošně neexistovala, byla to výlučná mechanika upírů (tehdy známá pouze jako Humanity, bez jakékoliv obdoby u jiných oWoD her) a sloužila právě k tomu, aby hráče držela pod krkem a nutila je chovat se lidsky a ne jako z řetězu urvaná monstra. Prvek ubližování, zabíjení, nebo nedejbože mučení byl v podstatě stěžejní pilíř celého konceptu. (
http://vtmlv.wikidot.com/wiki:morality)
To, že čím starší upír, tím nižší Humanity a tím větší monstrum byl důsledek toho, že upíři s věkem degradovali. "Beast within" byla příliš silná, okolnosti a situace jejich existencí příliš erozivní, takže jejich Humanity upadala. Což mělo samozřejmě následky - čím otevřenější byl upír vůči násilí, tím méně měl v sobě lidskosti - jak ve smyslu emocí a citů a prožívání, tak ve smyslu rozumu, uvažování atd.
V podstatě - pro upíry je zabíjení HORŠÍ prohřešek než pro lidi, protože narozdíl od lidí nejenže klesající Humanity hrozí ztrátou příčetnosti (nWoD derangement), ale navíc i ubírá jejich lidskost a lidské atributy (v nWoD např. Humanity tvoří limit pro jakýkoliv social skill dicepool. Upír může mít Presence 5 a Empathy 5, ale s Humanity 3 máš prostě jen 3 kostky, takže fuck off, you bloodsucking monster).
Podobně je otázka Wisdom u mágů - tradiční prohřešky mágů jsou pýcha a arogance. Wisdom jim nařizuje držet se na uzdě - je otázka, jestli to je víc PURITY (pořád jste lidé, nezapomínejte na to...), nebo JUSTICE (ne, nejste nic lepšího, tak se přestaňte tvářit že sou sleepeři totální loseři a vy něco extra).
A tak mě napadá, že ten liberální přístup autorů (a ano, zrovna u White Wolf studia si jsem jistej, že to je banda hnusnejch demokratickejch liberálů - viz to jak naprosto bezcitně neváhají překrucovat náboženství, ať už cíleně (Demon: The Fallen) nebo nepřímo (Book of Spirits podoby a interpretace Shadow Realmu)) se dost promítl do Changeling Clarity - konkrétně do té jejich poznámky, že "Clarity nelze vnímat úplně jako morálku" - pro ně jako pro liberály je morálka otázkou HARM a JUSTICE, zatímco Clarity pracuje silně s INGROUP a PURITY, které pro ně nejsou úplně otázkou morálky - takže tím chtěli v podstatě říct, že Clarity zahrnuje i jiné elementy které oni sami za morální nepovažují.