Robert Schwalb (jeden z desinéru 5e) psal na svém
blogu zajímavý článek (který bohužel nadzvedl ze židle hodně 4e fanoušků). Robert ale mimo jiné píše, že nová edice se vrací k TSR edicím také v tom, jak nahlíží na přípravu postav.
TSR edice se vyznačují tím, že tvorba postavy trvá velice krátkou dobu. Problém byl ale v tom, že mnoho vytvořených statistik postav působilo stejně a pravidla určovala relativně hodně restrikcí.
WotC edice se snažily rozšířit přizpůsobitelnost postav, aby si každý mohl vytvořit takovou postavu, která bude mít přesně takové statistiky, jaké hráč očekává a které podpoří jeho představu z hlediska mechanismů. Vyskytly se ale dva problémy.
1) Tvorba postavy začala zabírat stále větší dobu. První sezení, jehož čas se využil pouze tvorbou postav, nebyl výjimkou. Příprava postavy se v podstatě stala svou vlastní minihrou. Mnohé hráče to bavilo, ale šlo o podstatnou překážku pro nové hráče. Trendem ve všech ostatních hrách (např. sběratelských karetních hrách, figurkových válečných hrách, ale i deskových hrách) se v poslednch letech ukázal přesný opak - tlak na co nejrychlejší přípravu hry. D&D tak šlo proti proudu mainstreamových stolních her.
2) Více přizpůsobitelnosti vyvolalo větší tlak na optimalizování postav. V jistém smyslu už nešlo o RP, ale o čistou matematiku. Kdo je lepší matematik, má i úspěšnéjší postavu. Optimalizování zase vytvořilo tlak na na maximální matematickou vyrovnanost ve všem a tlak na neustálé updatování pravidel, jakmile se objevila nějaká byť malá nerovnost.
5e se opět snaží přivést do hry rychlou tvorbu postavy bez tlaku na optimalizaci. A tím by měly být hlavně produkty Basic řady (Basic PDF a Starter Set). Ve stylu vem a hrej a o optimalizaci se nestarej.
Větší přizpůsobitelnost by pak měla přinést základní trojice plus pozdější moduly.