Pokud jsi fanoušek Tolkiena, tak AiME jsou naprosto parádní knížky. Osobně se mi ta AiME dobrodružství líbí ještě víc než klasická DnD 5E dobrodružství. Klidně bych si uměl představit, že bych si zcela vystačil jen se Základními pravidly 5E a pak už bych jel jen lajnu AiME.
Bohužel realita se má tak, že většinu hráčů oslovuje víc klasické DnD, zejména v naší skupině. Dává jim víc možností, jak piplat svou postavu a jak se vyblbnout v dobrodružstvích i po stránce herních mechanismů. Podobně svět Zapomenutých říší nabízí mnohem víc různorodějších dobrodružství a příležitostí. Výhodou Forgotten Realms je, že plynou stále dál a stále zajímavě. Nic není vepsáno do kamene. Vše může skončit jakkoliv.
Oproti tomu Středozem je historicky uzavřená. Každý notoricky ví, co se stalo a co se stane. Byť by dobrodruzi neměli vědět o Nepříteli skoro nic, pokud vůbec něco, tak hráči samozřejmě ví všechno, což trochu vytrhává z prožitku splynutí hráče s postavou. AiME se, podobně jako TOR, odehrává mezi Hobitem a Pánem prstenů. Zaměřuje se na lokální věci, lokální problémy a dobrodružství.
Komu bych AiME vážně doporučil jako ideální, jsou děti, které si přečetli (nebo rodiče jim přečetli) Hobita. Pro ně je AiME logickým pokračováním příběhu a objevováním krás Středozemě (a současně ještě nejsou omezeni znalostí Nepřítele a Konfliktu).
Příručky AiME a TOR dnes již nabízí víc obsahu než původní Tolkienova díla. To je jejich výhoda i nevýhoda. Výhoda je, že můžeš strávit celé dny a týdny pročítáním nádherně vymyšlených popisů, kochat se mapkami známých lokací i nádhernými ilustracemi. Vše jako by vypadlo z pera samotného Tolkiena.
Na druhou stranu, když se podívám do knihovny, tak mám občas stejné pocity, jako jsem míval později s Asterionem. Že ta kvanta nemám nikdy šanci všechna využít. A proč si pak kupovat další díly? Ale pak vyjde další díl a já ho stejně musím mít, protože Středozem zkrátka miluji a AiME je úchvatné, třebaže jako nikdy nevyužitá inspirace.
Co se týče překladu, už pro DnD 5E je toho tolik, co by šlo přeložit, a nestíhám. A tam je mnohem větší cílovka. AiME bohužel v Česku není moc populární. Zkoušel ho prodávat Fantasy Obchod i Mephit, ale nikde se neuchytil. Prodejnost pak jde ruku v ruce i po chtěnosti překladů. Existuje pár skupinek, co AiME hrají nebo by chtěly hrát, ale těch AiME knížek je dnes tolik, že bych to překládal léta a musel bych přerušit překládání DnD 5E a to se mi moc nechce.
Ale je možné, že jak dcery ještě trochu povyrostou (ještě tak tři čtyři roky), tak se s nimi pustím do hraní AiME (Hobita milují!) a budu pokračovat v překladu. Zatím je to ale u ledu.