Originalita se přeceňuje. Originální neznamená nutně dobré. Originální mnohdy ani nemá žádnou zvláštní přidanou hodnotu. Vytvářet něco "nově a jinak" jen aby to bylo nové a jiné často končí špatně, protože "nové a jiné" je mizernej koncept na kterém něco stavět.
A to co tady probíhá je, zdá se mi, snaha o znovuobjevení kola.
Takže... with that in mind:
Monster manual je především:
- doplněk DMG ukazující, jak jsou některé věci myšleny. V podstatě ukázka věcí sloužící jako referenční přehled a vzory pro předělávání a vlastní tvorbu
- support material DMovi pro take-and-play. Zejména pro common věci jako generičtí enemíci (stráže, parta skřetů, zvířata)
- inspirační zdroj DMovi s ukázkou cool a méně běžných věcí a možností. Zejména ve vztahu k mocnějším a unikátnějším bytostem.
Cokoliv jiného je sekundární a nikdy by to nemělo stát v cestě ničemu výše zmíněnému. Nějaké otázky stylizace atp. jsou druhotné. (Nemluvě o tom, že nemá vůbec žádnou pointu uvažovat nad nějakou stylizací, když tato není vložena ani uvažována pro zbylé knihy - MM je součástí základní trojice a ta by měla vzájemně ladit.)
JaD mají k dispozici jednu knížku v tomhle směru. Jednu instanci k tomu dodat všechno zmíněné a jeden jediný pokus na to udělat to správně. Nebude žádný Monster Manual 2, žádný Volo ani nic dalšího nebo podobného. To není žádný prostor pro experimenty.
Takže, co by tudíž měl MM konkrétně obsahovat a jak:
1) běžné protivníky se stat bloky pro několik generických obdob. Například:
- Běžní humanoidé: vesničan, obchodník, trpasličí řemeslník, elfí lovec...
- Městské stráže: pochůzkáři, strážci bran, drsná parta, důstojníci.
- Vojáci: pěšáci, lučištníci, jízda, průzkumníci, důstojníci
- Skřeti: "mrchožrouti" (low-caste, "omegy" skřetí společnosti), bojovníci, stopaři, šamané, vlčí jezdci, náčelníci"
- Normální zvířata: Kůň, medvěd, vlk,
Nic v téhle skupině není popisně zajímavé a klidně si to vystačí s jednou stránkou, která je víc než popisu dotyčných věnovaná radám ohledně toho jak takové tvořit, upravovat atp.
Staty všech variací jedné položky lze vložit do jedné jediné tabulky.
Všechno v téhle skupině je z kategorie "vím co to je, řeči nechte stranou, jen pro to teď hned potřebuju nějaké staty, díky moc". Věnujte 20 stránek 10 takovým skupinám nejběžněji se vyskytujících věcí a bude to 20 excelentních stránek. Přidejte 10 stránek a dejte každé skupině popisy 3-4 zajímavých NPCček z dané skupiny a bude to 30 nejlíp investovaných stránek celé knížky.
Tohle je co do mé dřívější kategorizace těžce "generic" skupina.
2) non-common, ale relativně "standardní" potvory. Povšechně věci, které se mohou v daném světě objevit, aniž by byly nějak extra zvláštní, ale zároveň v mnoha světech vůbec být nemusí. V zásadě jde o to ukázat, jak takové věci vypadají.
- Humanoidé: koboldi, lizardi, gnollové...
- "Zmutované potvory": obří pavouci, masožraví sarkastičtí oslíci a podobné
- Nemrtví: kostry, zombie, ghoulové, banshee...
Jednotlivé skupiny by měly gradovat. Jejich zákadní (obyčejnější) příslušníci si nezaslouží víc než krátký popis a statblock (srsly, co byste chtěli psát ke gnollům, obřím pavoukům nebo kostlivcům a zombiím, aniž byste z toho dělali dalšího Vola?), ale měly by obsahovat i nějaké zajímavější a rozsáhleji popsané záležitosti (k lizardům, banshee nebo upírům se dá dopsat poměrně hodně)
Tohle je kategorie "hele, asi bych chtěl dát do příběhu tohle nebo něco podobnýho, poměrně tušim co chci, ale chci vidět jak to má vypadat..."
Celá tahle skupina by měla být někde na pomezí mezi generic a stylizovaným popisem - trocha stylizace dodá šťávu, ale musí to být tak generic, aby to bylo užitečné 95+% GMů.
3) weird potvory. Tohle je kategorie která má ukázat, jak vypadají nějaké zajímavé potvory. Sem spadnou různé:
- Mantichory a Grifini a Paegasové, Basilišci, Nagy... (tj. tradiční fantasy mrchy)
- Yeti, Sprites, Obři, Harpyje... (tj. různé fakt weird-rasy)
- Owlbearové, Displaceři... (tj. různé tradiční DnD mrchy)
Záměrem všeho v téhle kategorii je dodat inspiraci a to hned ze dvou směrů:
- "hej, tohle je cool potvora, to bych moh použít!"
- "hej, aha, tohle je zajímavá power která vystihuje něco na té potvoře, takhle se to dělá..."
Tahle kategorie je především inspirační a jako taková by měla být psaná na hranici mezi stylizovaným popisem a inspiračním popisem.
4) Unique potvory. Tohle je hard-core kategorie kde je prostor na pořádnej "show-off". Sem spadnou:
- Draci
- Zřící
- Krakeni
- ...
Tohle je kategorie která má ukázat, jak vypadá něco hustého - jak mocí tak příběhovou coolness. Tady přijdete a řeknete "hej, takhle nějak vypadaj draci - tady máš modré draky a tady máš dvě stránky zamyšlení nad tím, jak takového draka asi tak vytvořit, nad čím se zamyslet, jak ho použít..."
Celá tahle kategorie by měla být psaná čistě inspiračním stylem.
Takhle dostanete do jednoho monster manualu všechno, co je potřeba - generic věci pro "take and play" které každý GM touží mít, protože různé stráže a skřety a vlky si fakt nechci pořád muset cucat z prstu. Ukázky toho jak dotvářet vlastní fantasy rasy a bytosti které do toho světa zapadají. Cool a weird záležitosti a inspiraci pro zvláštní a výjimečné potvory. A ukázky toho jak vypadají věci, kterými chci jako GM ve hře zazářit na konci příběhu.