Ok. Mě přesvědčovat není nutné, svůj systém už mám. Spíš to bylo myšleno, jak bych uvažoval, kdybych byl nováček a procházel oba produkty v herním obchodě a rozhodoval se který koupit.
Což maličko souvisí i s tím, jak tu někdo řešil rozdělení na PPZ, PPP, PPE. Imho je to docela výhoda, protože docela přirozeně se tak do pravidel pro začátečníky dostane jen opravdu nitné minimum. Pár diametrálně odlišných a typických povolání, pár typických ras a nutný základ pravidel.
Za prvé je pro mnoho hráčů zajímavé hrát spíš nižší úroveň epičnosti, těm ta PPZ vystačí na dlouho. A za druhé se může stát, že i když mi ten základ přijde fajn, subclassy v PPE už mi nevyhovují. A pravidla pro experty se většinou (z družin které znám) nepoužívala vůbec.
Když dostanu do ruky bichli, otevřu ji v půlce a tam vidím složité tabulky pro nejvyšší úrovně a příklady až dost absurdnich kouzel, tak ji nejpíše zase odložím s tím, že asi nebude úplně pro mě. Když dostanu knížku, kde spousta vácí chybí, ale co tam najdu mi přijde familierní, tak má u mě větší šanci.
Tím nechci předjímat co bude v JaD - kouzla z Xanathara to nejspíš nebudou, ale obecně mi v už přeložených materiálech pro DnD přijde, že je tam takové množství věcí navíc, že mě to až odrazuje. U DH očekávám, že tambude věcí spíš míň a bude potřeba ji pro vlastní hru rozšiřovat.
Pokud by v JaD byla kapitola jak ten systém upravit pro jiná ikonicka fantasy (třeba ta Středozem a Hra o trůny), bylo by to fajn. Myslím tím jak postupovat, co lze snadno měnit a čemu se spiše vyvarovat. Ne že by obsahovala konrétní věci pro tyhle světy.