LokiB píše:
Nechci startovat flamewars, tady je jeden z možných pohledů na srovnání PF2 a DND5E.
Nechci startovat flamewars, ale tady chytejte ten hořící dynamit, chtěl si říct? :)
Nejsem si jistej, že to kolega popisuje správně (neznám jiné jeho názory na věci co znám osobně, abych to porovnal) a ani že s ním sdílím představu o významu slov jako je "složitost", "komplexita" atp.
Chápu, co chce o PF2 říct a co se mu na něm líbí, nicméně zrovna příklad s jízdními zvířaty mi přijde jako tvrdé varování, že zatímco se DnD 5e stáhlo zpátky a vsadilo na co největší jednoduchost za cenu ztráty určité mechanické hloubky, tak PF2 se ve snaze se proti DnD vyvážit (v tradici "PF je dobře udělané to druhé DnD které jste v současné edici zrovna nedostali") zašel až trochu příliš daleko.
A to dělení "DMs game" a "player's game"... to by bylo na dlouhou diskusi. A jako velmi intenzivně bych s kolegou nesouhlasil. A jeho přirovnání sou... špatný.
Shako píše:
Otázka je, zda je to fakticky tak dobře zpracované a co se s tím stane po pár rozšiřujících příručkách.
Zejména to druhé. Historická zkušenost je, že hry, které začaly na vysoké úrovni složitosti, se velice záhy zvrhli do naprosto nechutný dekadence - od 2. a 3. edice DnD (o 4. ani nemluvě, to už bylo tak za hranou jak snad nic) přes různé Shadowruny a GURPSy až po nevim co.
Na druhou stranu je otázka, jak moc Paizo vůbec bude chtít nějaký rozvoj dělat. I když k PF1 existuje co vim dost rozšíření, tak důraz Paiza je na adventure path, nikoliv na sourceboocích a navíc teď Wizardi ukázali, že cesta k dlouhodobé prosperitě vede spíš přes malý počet hodně kvalitních a dlouhodobě hodně prodávaných příruček než přes chrlení hromady málo prodávaných věcí.
Shako píše:
Jestli to pokračuje dál v 5e, tak jsou WotC trošku nepoučitelní
Ale vůbec. Big drama kolem toho, že jedna specifická schopnost má v názvu stejné slovo jako jedna obecná mechanika. (Navíc dělá něco... relativně ze stejnýho koše jako ta obecná mechanika, jen jinak.) A kolem toho že profka na věci co dávaj bonus funguje jinak než profka na věci co nedávaj bonus.
Jako ne že by tam neměl trošku point, ale zároveň to je trochu hnidopišský a sou to věci co v reálný hře žádnej problém nedělaj a sou to dost non-issues ve skutečnosti (jako ano, pod lupou to působí trochu neelegantně, ale to je tak všechno).
Shako píše:
Takže opět přichází PF, který to pochopili a "opravili"? jako skoro bych nevěřil, že se historie může takhle zopakovat.
Ne.
Zaprvé PF v minulosti nic neopravil - Wizardi vydali 4e která se svym konceptem brutálně odklonila od DnD tradice a dost lidem tim prolezla krkem a Paizo prostě s PF navázalo na Wizardama opuštěnou 3e, která byla to, co lidi chtěli (a ano, sice jí trochu zbrousili, ale reálně to byla pořád 3e). To se teď stát nemůže, protože 5e je pravý opak 4e - je velmi oblíbená, tak moc, že stáhla hráče co dřív zůstali věrný starším edicím a i dost hráčů Pathfinderu. A Wizardi jí zvládli dodneska ničim nerozbít, což je malej zázrak.
Zadruhé na 5e není moc co opravovat, ten systém je fakt dobrej, funkční a robustní. Má nějaké nedokonalosti, které časem vyplavaly na povrch (Ranger...), ale Wizardi je čestně uznali a v podstatě se za ně omluvili, ale nic z toho nestálo za nějaké větší opravy a mohlo to být ponecháno jak to je jen s varováním že "hej tohle je trochu broken, ale ne až tak moc, jestli se vám to líbí tak vám to brát nebudeme, ale jen jako abyste věděli a nedivili se". Ostatně jak je zmíněno vedle, touhle dobou už u 3e byla 3.5e a u 4e už byly Essentials, 5e dál stojí tak jak jí napsali.
To je pro Paizo samozřejmě problém, protože Paizo vyrostlo do slávy šplhánim po zmítající se Wizardí mrtvole. Když Mike na Wizardy castnul resurrection, tak Paizo spadlo a protože DnD 5e je tak dobrý, tak najednou zjistili, že pro PF nezbejvá moc prostor. Plus se jim i PF začal trochu zabordelovat.
Teď po letech když už sme 5e konečně naplno prozkoumali vyšlo najevo, že tam je skutečně menší mechanická hloubka. Což bylo něco co se vědělo už od začátku, ale bylo to vítáno jako osvěžující změna (protože 4e sucks!) - teď se začíná ukazovat, že ta hloubka je pro některé hráče (zejm. fandy kombení z 3e) možná až moc mělká a Paizo větří svojí (možná jedinou) příležitost dostat se zpátky do hry tím, že by natáhlo "hardcore gamery" právě skrze systém který bude mít výrazně větší hloubku než 5e, ale přitom bude mít (oproti 3e atp.) její moderní "čistotu a přehlednost".
Tj. nejde o opravování, spíš o zoufalý (...což neznamená že nemůže být kvalitní přínosný) pokus najít nějakou díru na trhu kterou 5e nepokrylo a vejít se do ní.