Je to další american social shit. Popravdě, jak sem na jednu stranu ze všech možných důvodů rád, že se RPGčka šířej mezi širší a širší publikum, tak tohodle sem se docela bál a bohužel takovej hovadin budeme mít okolo pořád víc a víc.
Model kterym se to řídí a šíří je pokaždý stejnej:
- Nějaká nezajímavá menšina lidí se někde chová jak hovada. Protože samozřejmě, protože prostě když máš někde dost lidí, tak někteří z nich budou hovada, what a surprise.
- Některé tyto případy se dostanou na sociální sítě. Protože samozřejmě, protože žijeme v 21. století, že.
- Nějací jedinci si těchto případů všimnou a najdou v nich nějaký domnělý vzor (a to i když tam žádný není, protože humans are pattern seeking animals)
- Oba výše zmíněné body posiluje skutečnost, že lidé, co to sdílí, to většinou sdílí už nějak subjektivně zbarvené a lidé, kteří ten vzor najdou, ho najít chtějí, protože k tomu mají predispozice, což je obojí způsobené tím, že obojí obvykle udělají lidé co mají už nějaký pre-existing bias
- Jakmile je vzor nalezen, tak je obratem extrapolován a najednou lze jeho projevy najít úplně všude. Věci se přiřadí nějaké cool slovíčko, obvykle se překroutí nějaké už existující do nového významu (gatekeeping) nebo se paskviloidně udělá nějaký nový (mansplaining).
- Celé se to dostane do brutální posilující spirály vlivem bublin tvořených sociálními sítěmi. Lidé co to sdílí a lidé kteří se o tom s nimi baví jsou obvykle ze stejné sociální skupiny a jsou tudíž na stejné vlně a pokud máš stejně smýšlející lidi bez odporujícího nebo kritického elementu, tak vždy dojde k automatické extremizaci.
- Zahájí se Svatá Válka Proti Novému Zlu.
Tj. v tomto případě máš pár lidí, kteří se chovali jako hovada vůči nějakým nováčkům (protože samozřejmě že se vždycky někdo najde), pár těchto nováčků si na to stěžovalo (protože samozřejmě), pár lidí se SJW mentalitou si toho všimlo a hned z toho udělali (neexistující) vzor, dali mu cool jméno (gatekeeping), vzájemně se utvrdili v tom, jak strašně zlý to je a zahájili svatou válku.
Tj. ještě jednodušejc: pár debilů se chovalo jak debilové, pár self-righteous pitomců si toho všimlo a z obyčejné lidské blbosti máš najednou nový nebezpečný trend proti němuž je nutné bojovat a jehož každý náznak je nutné bashovat. A lidé to budou dělat i přesto, že tento trend nejspíš vůbec neexistuje. Půlka z toho bude boj s neviditelným nepřítelem který tam není a druhá půlka bude witch-hunt. Enjoy.
Co mi leze krkem extra je, že celá tahle věc má v drtivé většině případů původ v USA a je velmi úzce spjatá s Americkou kulturou, životním stylem a společenskými reáliemi (v tomto případě kdo vůbec RPG hraje, proč, jak, v rámci jakých subkultur atd.). A i když nic z těchto tří věcí není v Evropě stejné, tak se vždycky najde někdo, kdo to začne tahat napříč kontinentama jakoby se nechumelilo.
Že to Mike vytáh sám na Twitteru... jako já chápu, že je v jeho primárním zájmu, aby DnD bylo co nejotevřenější a zároveň aby když se strhne nějakej SJW shit byl on a jeho firma na správné straně bariéry, protože SJWs dokážou bejt občas fakt destruktivní, ale že měl potřebu se tim sám ohánět mi je trochu líto. Na druhou stranu od doby co sem ve Fate System Toolkitu našel celej rámeček věnovanej preventivně-omluvnému vysvětlení toho že se pro fantasy rasy používá slovo "rasa" mě to ani nepřekvapuje.
Jinak když chceš vědět co je nějaké moderní anglické slovo zač, tak se obvykle vyplatí okamžitě obrátit pozornost na
Urbandictionary - z mojí zkušenosti to v 95+% případů je instantní řešení.
Stranou celého tohodle problému - Gatekeeping je jinak poměrně standardní proces v rámci komunikačního cyklu (nebo jak to říct) a jsou kolem toho
celé teorie a studie. S tím významným rozdílem, že oproti výše zmíněným a gokuem odkázaným užitím to není apriori negativní záležitost, ale je to prostě odpozorovaný proces který prostě existuje v rámci komunikace, sociologie, sociální psychologie atd.
Gatekeeping je v podstatě proces automatického filtrování vstupu/přístupu do nějakého okruhu lidí (komunity, branže atp.) který brání zaplavení této skupiny kýmkoliv, kdo si zrovna zamane. Efektivně to znamená, že abys byla někde přijata, tak musíš vyvinout určité úsilí k tomu, aby Tě v dané skupině již přítomní lidé začali brát vážně.
Gatekeeping může sloužit k různým věcem jako je např. šetření zdrojů (pokud nováčkovi věnuješ zvýšenou pozornost, tak jí chceš věnovat až někomu kdo nejdřív prokáže že má skutečný zájem), obrana před amatéry (pokud chceš udržovat nějakou expertní diskusi, tak chceš aby její účastníci nejdřív prokázali svou expertízu), udržování nějaké kultury atp.
Může to být neformální (etiketa) nebo formalizované (akademické nároky na odbornost) a tak podobně.
V rámci nějakých hobby komunit to může například vypadat tak, že nebudeš chtít hrát wargaming s týpkem, který má 35b armádu, ale není ochotný investovat do těch 15b aby měl standardní 50b armádu (protože proč ztrácet čas tím že ho budeš učit hrát a ukazovat mu vychytávky atp., když zjevně neprojevil dost zájmu abys mu věřila, že u toho hobby zůstane?) a který když přijde s mizerně nabarvenou armádou neunese kritiku (protože proč bys vyvýjela námahu na konstruktivní kritiku vůči někomu, kdo se rozhod něco dělat a ani se nenamáhal věnovat čas tomu si nastudovat nějaké základy než se do toho pustil a zpětně nepřipustí chybu?)
A tenhle týpek se pak hrozně urazí a napíše o tom dotčenej post na Twitter o tom, jak na něj sou stávající hráči hrozně zlí a pak zpětně zjistí, že k tomu někdo vymyslel nějaké nové cool slovíčko a napíše o tom celej blog ze kterého tenhle svůj starej post odkáže jako "důkaz".
Ne, že bysme takové případy arogance a namyšlenosti neznali sami tady od nás, že. Takovej Gediman s Voidem a Karpianus s Končinou by taky mohli začít řvát, že sme tady na Kostce všichni hnusný gatekeepeři, protože když sem přijde někdo kdo se pokouší nadesignovat nový RPGčko tak ho zbashujeme za to, že vůbec neví, co dělá.
EDIT: mimochodem mám občas pocit, že to celé trochu souvisí s kulturou nároku - když máš každý dojem že má nárok na všechno okolo tak takovým lidem samozřejmě přijde naprosto zrůdný, že by po nich někdo chtěl aby vyvinuli nějaké úsilí k tomu aby byli někam přijati.
Zároveň to, že podle mě neexistuje žádný gatekeeping ve smyslu nějakého evil trendu záměrné ostrakizace nováčků neznamená, že by někteří hráči nebyli hovada nebo že by se někteří nechovali extrémně sexisticky - nicméně to že je někdo debil znamená, že je debil, nemusí se z toho hned dělat sociální kauza.