LokiB píše:
mouka v koloniálu se prodává víceméně stejně :)
DPH neexistovalo, EET neexistovalo, náležitosti označení produktu na obalu se změnily, najisto se změnily i typy prodávané mouky stejně jako jejich specifikace a postupy zpracování (tj. mouka kterou dneska prodáváš se fakticky v určité míře lišily od mouky co bys koupil před sto lety) a reálná cena mouky (a její podíl na spotřebním koši) se taky dost lišej.
Na úrovni "babka přijde do koloniálu, vezme mouku, dá prachy a odejde" se nic nezměnilo. Jenže na téhle úrovni zobecnění by se nezmění ani na tom že "babka přijde do divadla kam zaplatila vstup, sedne si a podívá se na představení", takže sorry, měř stejnym metrem.
Ono se samozřejmě mění i ta RPG - a nejen tím, že se zásadně rozšířila paleta preferencí, podle toho se výrazně změnil přístup k designu. Kdysi se šířila přes gaming shopy, pak komunita komunikovala magazíny, pak vzniklo play-by-post, pak se to přeneslo na web, pak se začalo hrát online, teď se šíří přes virální videa, svýho času bylo vydávání závislý na nakladatelstvích, dneska je rozmáchlá indie scéna...
LokiB píše:
Co jsem tu jeste neslysel, jak si myslite, ze by se projevilo, kdyby v RPG bylo radove vic penez? Byly by pak lepsi hry? z pohledu hracu.
Produkčně rozhodně (hardcovers, kvalita papíru, kvalita ilustrací). Designově? Nemyslim - design IMO nestojí a nikdy nestál na penězích, jako spíš na sdílené kreativitě tvůrců (a faktu že soud rozhodl že lze "vlastnit" pouze doslovné znění textu mechaniky jako autorský text, nikoliv mechaniku samotnou).
Co by se změnilo by bylo, že by vznikalo víc doplňků ve vyšší kvalitě a rozsahu. To je v praxi vidět třeba na tom, jak nedávno museli škrtat produkty třeba Evil Hati - ekonomický tlak je prostě donutil ty míň rentabilní položky zaříznout. (Zvlášť v USA kde jako freelancer trpíš na zdravotnim a sociálnim pojištění to je na tužku - a většina tvorby de odtamtud.) Konkrétně různé adventures (Pelgraine Press mi přišlo že tohle dost omezil, nejspíš z finančních důvodů) nebo sourcebooky (Evil Hat zaříz nějaký toolkity atp. co byly v plánu).
Nejspíš by okolo vznikalo víc "crap" okolo (figurek, 3D battlemap, ilustrací na zakázku, appek atp.)
Konkrétní podoba by se dost lišila podle toho odkud by těch "řádově víc peněz přišlo". Pokud by stejná množina hráčů byla bohatší, tak by to IMO mělo dost jiné dopady než kdyby se rozšířila množina jinak obdobně bohatých hráčů.