LokiB píše:
A třeba je "mrzí", když to nechci "allow". protože na odehrání může mít hráč pocit, že ty mechanické výhody, které jeho postava má, vlastně moc neuplatní.
To je ale legitimní stížnost - ten hráč narval zdroje postavy do nějaké schopnosti, tak logicky očekává, že se to projeví a že v dané oblasti bude kompetentnější než jiné postavy.
Na druhou stranu je samozřejmě fér, že u RPGčka chceš mít nějaké věci ne jen naházené, ale i odehrané. Tohle byl dlouhou dobu paradox všech sociálních schopností, ale narovinu mi to osobně přijde jako další příklad problému, který je už objektivně překonaný. A těch řešení máme hned několik.
V obecné rovině jde samozřejmě o to věc odehrát, ale odehrát ji tak, aby bylo hráči zřejmé, že se v tom odehrávání jeho schopnosti projevují. Tj. buď musí dostat možnost odehrát interakci, k níž by ostatní ani nedostali příležitost (podobně jako expertnímu sniperovi dovolíš si hodit na výstřel, který bys ostatním rovnou zamítl jako pro ně neproveditelný - taky nemá jistotu, že "to hodí", ale je zřejmé, že pouze on to může vůbec zkusit) nebo musíš tu interakci odehrát takovým způsobem, aby hráč cítil, že je skutečně rozdíl, když tam jedná on za svojí naskillenou postavu a ne někdo jiný kdo by to jen tak improvizoval (podobně jako všichni můžou mlátit orky mečem po hlavě, ale hráč válečníka při tom neustále cítí svoje vysoké bonusy).
Ohledně toho jak v podobné scéně využít mechaniky k tomu aby se do odehrávání promítla mechanická kompetence postavy - v obecné rovině sem to řešil v
patnácté Scénáristice, konkrétně pro sociální konflikty sem napsal
řešení pro DnD, které by ale mělo být snadno zobecnitelné do jakéhokoliv systému s dovednostmi.
Samozřejmě to není jediný možný přístup -
3. scénáristika nabízí klíč k dalším možnostem, zejména, když dáš hráči najevo, že to je právě ten nástroj, kterého využíváš. To co by pro netrénovanou postavu byla dramatická scéna (v níž je selhání a nějaká z toho vyplývající ztráta reálné riziko) může být pro trénovanou postavu procedurální scéna (v níž se neúspěch projeví nikoliv selháním, ale jen komplikacemi popř. potřebou propálit nějaké zdroje - např. peníze na úplatky nebo trochu víc času atp.) Popř. můžeš udělat tentýž posun o úroveň níž - co by pro jinou postavu byla procedurální scéna je pro trénovanou postavu jen charakterizační scéna. Popř. lze jet roll first a dát charakterizační popisnou scénu která se bude řídit výsledkem předchozího hodu.
Na druhou stranu samozřejmě je fér aby hráč bral v potaz, že kde žádná stopa neni, tam ani Sherlock nic nenajde a občas prostě hod na nějakou dovednost nemá co přinést (podobně jako střelba z ruční zbraně těžko vyřeší problém s řítící se lokomotivou, bez ohledu na to jak velkym bonusem na střelbu postava disponuje).