LokiB píše:
A co děláš, když (detailní a zajímavý popis při použití vysoké schopnosti) nedostaneš? Moji hráči popisy nejsou zvyklí dávat a i když je k tomu postrkuju, tak moc nechtějí. Někteří mají pocit, že to neumí, jiní, že by se furt opakovali atd.
To je jednoduchá otázka, ale složitá odpověď. Když jsem hrál CPH, tak jsem po hráčích chtěl popsat jejich akce na základě hozeného výsledku - čím více úspěchů, tím delší popis, "za každý úspěch popsat jeden detail akce". Takže nešlo přímo o popis na základě vysoké hodnoty dovednosti, i když je to podobně propojené. U vysokého poštu úspěchů to fungovalo jen málokdy, u některých hráčů skoro vůbec - navíc činnost postavy už byla "hozená", takže hráč očekával, že se výsledek projeví, i když ho nepopíše. Také to vedlo k tomu, že hráč fakticky musel vědět, jak se některé věci používají v realitě, aby je dokázal popsat ve hře. V podobné situaci jsi vlastně teď ty a nemůžu ti na ni nabídnout řešení, protože jsem ho s původními pravidly nenašel.
Místo toho jsem postupně upravil pravidla tak, aby tato možnost (vysoké hodnocení schopnosti × neschopnost/neochota hráče popsat adekvátně akci postavy) vůbec nemohla nastat.
Zaprvé, nemám žádné číselné hodnocení schopností. Postavy velmi schopné v určitém oboru nebo činnosti vznikají tak, že si hráč (postupně, viz dále) vytvoří soubor navzájem se podporujících jednotlivých schopností, dovedností, přístupů, vlastností a pomůcek. To třeba znamená, že místo jedné schopnosti s hodnocením 5 hráč použije pět schopností/vlastností (jakoby s hodnocením 1).
Druhá věc je změna pořadí - názvy schopností (aspektů) jsou samy o sobě dost návodné (Polní chirurg, Pečlivý, Pozorný, Nouzové operace, Chirurgická brašna), takže když je hráč chce použít, jejich název celkem snadno zapracuje do popisu scény, ale hlavně je může použít až poté, kdy jejich použití popíše. Když do popisu zašívání rány nedokáže zakomponovat aspekt Pozorný a Chirurgická brašna, tak si za ně nemůže táhnout kartu při testu, bude tahat karty jen za tři použité aspekty (+ jednu jako základ, ale to není tak podstatné), a fakticky je to ekvivalent toho, jako kdyby v jiném systému použil "Chirurgie 3" a nikoliv "Chirurgie 5".
S tím je spojeno získávání aspektů a vytváření postav. Na rozdíl od CPH (a standardních RPG systémů) je možné postavu vytvořit i bez znostli toho, co by skutečně měla umět, jako civilistu, který nemá vůbec žádné aspekty - a tato postava je plně hratelná. Současně s tím neexistuje žádný seznam (cool) schopností, které by si hráči při vytváření postavy vzali, či dokonce museli vzít, aby měli použitelnou postavu. Mají schopnosti, jaké dokážou vymyslet, a pokud je na začátku hry vymyslet nedokážou, tak hrajou bez nich. Tedy pokud někdo chce hrát dobrého zvěda, ale nenapadne ho jiná dovednost než "Získávání informací", tak začne jen s ní.
Nicméně během hry má možnost si doplnit aspekty, které by se mu v dané situaci hodily, jeho postava by je logicky měla umět, jen ho na začátku nenapadly. Jeden hráč si takhle vytvořil postavu fanatického kazatele, a během hry mu přidal aspekty Plamenný proslov a Boží vůle, jejichž využití dokázal popsat celkem snadno, protože na tom stála akce, kterou chtěl udělat.
Čtvrtá věc je v tom, že v Omeze se proti CPH řeší celé scény a nikoliv jednotlivé akce nebo bojová kola, takže těch popisů je třeba výrazně méně - přesněji méně často, a moc se neopakují. Nemusí všechno roleplayovat, stačí i popis, nicméně popis jsem tímto způsobem dokázal dostat i z I_don't_know Vojty, tedy nejpasivnějšího hráče. Pokud nevěděl, co by mohl v dané scéně dělat a jak by to měl dělat, tak nic neděla, nic nepopisoval, a neprováděl žádný test s kartami. Pokud už něco udělat chtěl, tak ho názvy na kartách navedly ("Můžu jako Kaskadér rychle utíkat mezi kameny?" - "Jo, jasně, popiš si jak.")
Pátá věc je, že s popisy můžou pomáhat všichni, že jednak můžou dotyčnému hráči poradit, pak taky já jako GM mu nějak popíšu scénu a překážky, které nějak překonává, nebo možnosti, které má, a zatím se každý hráč chytil. A nikdo nezkusil použít všechny své aspekty v nějaké situaci, aniž by věděl jak je popsat a uplatnit.
Na zbytek tobě i Yorkovi odpovím později.