Druhá půlka (už o dost zajímavější sama o sobě)
RPG, MMO a RPG a AI
Od půlky dál navazuje ne nezajímavá diskuse o MMO a RPGčkách. Ryan tam vyzdvihuje fakt, že RPGčka zažily zásadní comeback, zatímco MMOčka ne a sou v úpadku (resp. množství jejich hráčů dávno není to co býval v době jejich slávy). Ryan tam má zajímavej point o tom, že v tom velkou roli hrál streaming (co se rozjel už před 5e, ale Wizardi velmi rychle přiskočili na vůz), kterej se ale sám rozjel u MMOček.
...a na to navazuje diskuse o AI DMech. Ryan tam poznamenává že jde o exponenciální trend co lidi neuměj vnímat, protože "to neni nikde a najednou všude - ale když to sledujete, tak to vidíte přicházet". (Pocestě sám demonstruje neintuitivnost exponenciálních trendů když dodá "...a my právě teď jsme v té zrychlující fázi")
Jsou tam nějaké kotnroverzní výroky, Ryan má třeba za to že dojde na to (předpověděl to už pro minulost, ale "naplňuje se to až teď"), že se RPG prolnou s digitalizací - nezmění to hru jako takovou (hráči, DM...), ale převezme to workload - např. by to DMovi mohlo obhospodařovat nestvůry v boji. Což jako někomu může fungovat, ale já bych to třeba fakt nechtěl a ve velkém to zabije různé možnosti improvizování popř. "taktického roleplayingu".
Je tam point o tom že hra bude moct bejt pravidlově složitější, protože její e-interface bude jednodušší (appka to spočítá a vyhodnotí sama). Again, "doubt", protože by to znamenalo že DM efektivně ztratí možnost fiatovat popř. dělat rulingy - a chování systému jako blackboxu má i mnohé další nežádoucí vlastnosti. Později se tam ale objeví myšlenka, že se vždycky žertovalo že "DnD je 5 minut zábavy po 4 hodinách nudy" a že AI by mohla hodně pomoct s tvorbou postav a setupem hry a obhospodařenim pravidel postavy atd. (IMO tohle neni ani tak o AI jako o VTT a appkách, ale...)
Stephan tam má úvahu že je zajímavý že narozdíl od jiných her, RPG se za padesát let prakticky nezměnily - a je otázka jestli se to obrátí, nebo ne. O X témat později se k věci vrátí skrz komentáře v chatu a Stephan tam poznamenává, že Diablo dokáže generovat náhodný obsah už teď a do budoucna se to ještě zlepší, takže ne že by tohle dělat nešlo.
Tohle s těma AI si říkám jestli by náhodou nestálo o vlastní téma.
SITUACE
- Zákazníci které WotC ztratilo na Beyondu nebyli jen random zákazníci - byli to ty nejhorší, které ztratit mohli, protože tam byla výchylka k mnohaletým věrným zákazníkům, DMům a opinion makerům - velká část z nich se navíc nejspíš nevrátí popř. bude hrozně těžké lákat je zpátky. Což je ohromná dlouhodobá ztráta.
- Co hůř, konkurence se rozjela na úrovni "hups, vyprodali sme sklad". Ryan poznamenal že ty lidi nejsou blbý a uvědomujou si že maj generační propagační příležitost a hodlaj toho teď a v dalších měsících využít naplno.
- Wizardi nebudou v nejbližší době a nejspíš ani letech nijak dál kravit (s licencema...) - ale ani neudělají žádné další vstřícné kroky (jako uvolnění dalšího obsahu atp.). Důvod je především ten že chtějí aby se na všechno zapomnělo a otázka licencí a open-content se vytratila z živé paměti, takže titulky jako "nový open-obsah pro DnD" je to poslední, o co by stáli.
ORC / OGL / CC
- Lidi co vytvořili nejvíc OGL obsahu jsou ti samí co teď jdou na ORC.
- CC licence pro 5e je ostrovní, protože neobsahuje OGL obsah pro DnD. To může vést k budoucí Wizardí nutnosti multi-licencovat. (IMO Ryan "svojí" OGL až moc fandí - zaprvé ten dodatečnej obsah není pro většinu produktů ani tvůrců moc důležitej, zadruhé fakt to neni tak že by CCčkovej obsah měl jen DnDčko.)
Naoki: 1:45:20 a dál by tě mohlo zajímat (stejně jako kohokoliv dalšího se zájmem o Japonsko) ;) (pro ostatní tam je aspoň dvojitá zajímavost o nové RP...G-ish hře s perličkou v backgroundu.