Kultura

ShadoWWW
13.12.2022 15:16
One D&D (5.5E) (před vydáním)
Jak už všichni víme, chystá se nová edice D&D.

Zdroj, kde se dají stáhnout testovací PDFka.
28.6.2024 09:18 - ShadoWWW
Mně zatím nová edice přijde jako jedna velká nuda. Marně tam hledám tu unikátní vychytávku, která by byla důvod hrát právě tuto hru/edici.

Ve třetí edici to byla sjednocená D20, ve čtvrté kartičkový systém ala magic, v páté systém výhody/nevýhody... U Pathfinderu 2 je to jeho unikátní ekonomika akcí.

Ale v této 5.5E? Zatím nic nevidím a všechny novinky jsou jen nudné parametrické změny, občas řekl bych i k horšímu (třeba ten černokněžník). Přijde mi, že jediným důvodem vydání nové edice je tu vydání nové edice. Ale žádné podstatné změny, řešení palčivých problémů páté edice, nic takového. Třeba přelomové by bylo, kdyby dokázali vymyslet, jak GMovi zjednodušit život při vedení hry a jak jednoduše vytvářet úžasná dobrodružství na míru domácí skupině. To je třeba něco, co u DnD postrádám.
28.6.2024 10:14 - Tarfill
ShadoWWW píše:
Třeba přelomové by bylo, kdyby dokázali vymyslet, jak GMovi zjednodušit život při vedení hry a jak jednoduše vytvářet úžasná dobrodružství na míru domácí skupině.


Ty jo, chtěl bych napsat, že až tohle někdo vymyslí, bude to revoluce v hraní RPG, ale radši si to odpustím... ;-)
29.6.2024 04:27 - Chyba
Ranger: Ikonická vlastnost = Získáš kouzlo, na vysokých úrovních se stane trochu zajímavější ale oproti jiným povoláním zatím na mě Hraničář působí jako slepenec schopností co znáš odjinud. Teď nevím jak to nakonec řeší s kouzly, ale pokud neupustili od tří spellistů (Arcane, divine, primal), tak pravděpodobně bude dost zaměnitelný s Arcane trickster. Základ povolání o něco víc magický.
Největší obavy se naštěstí nenaplnily a ranger nebude jen střelec na dálku, jako to vypadalo z jednoho playtestu (Minsc pořád nejspíš funguje).
29.6.2024 22:06 - Log 1=0
Warlock:
Dobře, celkově ty změny vnímám negativně, ale vlastně jen kvůli té jedné zásadní hovadině, kterou jsme tu už probrali.

Když se podívám na to ostatní:
Ještě víc se sází na Tajemná vzývání, bude jich víc a dříve - celkově v duchu posilování. Ale vlastně... jestli budou dostateční nepřátelé, tak nevadí, že všichni o něco posílí.
Přidání paktů do vzývání...záleží, jak budou nastavená, ale zrovna tady si myslím, že by to mohli poladit dobře.
Že už nebudou žrát spellsloty je taky změna k lepšímu.
A Vzývání na tunění jiných Triků jsem hromadně přidal do JaD, takže tady je můj pohled jasný.

Pak dostane svou schopnost z 20 úrovně s poloviční silou na... 2. úrovni. To ukazuje, jaká je aktuální 20. level schopnost vtip. Blbé je, že ji nezměnili, jen doplnili. Tím pádem bude ještě větší vtip. Ne vážně, to se černokněžníkovi nedá vymyslet něco lepšího?

Kompletní přepisy oborů... víme moc málo na to, abych to komentoval.

Kontaktování patrona - to je hodně pasující nová schopnost.

Rozvolnění mystického taje - rozhodně dobrá věc.

Takže i když si u mě WotC nevyžehlili tu kravinu s volbou Patrona, tak ty ostatní změny jsou buďto potenciálně (dle zpracování) nebo jistě zlepšení. A tedy taky boosty, což není ideál, ale vlastně se to čeká.
30.6.2024 10:41 - LokiB
ShadoWWW píše:
Ale v této 5.5E? Zatím nic nevidím a všechny novinky jsou jen nudné parametrické změny, občas řekl bych i k horšímu


Jako chápu to, jak to vidíš, i když osobně to mám dost odlišně - výhoda/nevýhoda pro mě byla nudná mechanika, která nepřinášela pozitivní ponoření do hry, jen nutnost si nelogicky házet 2x - ve fikci bys na ty dva hody těžko hledal odůvodnění, takže to byla opravdu jen matematická mechanika, jak dosáhnout nějakého % výsledků. Opravdu nic, kvůli čemu bych 5E měl chuť hrát.
Že je to mechania z designového pohledu elegantní, sjednocující, jednoduchá ... je něco, čemu silně zatleská herní designér (a má pravdu) ... pro mě, jakožto hráče to nebylo lepší než kdyby mi dali +X/-X. Což vyplývá s toho, že mě samotné házení kostkou nebaví a tady musím házet 2x :(

Můj pocit je, že za a) ano, moc chtějí vydat novou edici a napakovat se. za b) nová edice posouvá DnD ještě více do high-fantasy vod ... tím, že (aspoň z popisů z videí a v postech na DnD) dávají postavám větší power (více efektů, více vždy dostupných kouzel, více možností použití za den zadarmo atd) tak ubyde "hluchých kol", kdy jediným výsledkem je, že se útok netrefil, nebo trefil za pár životů. Postavy budou častěji dělat "cool věci" ... a možná budou i boje kratší (za mě plus).

Je to spíše "začišťování, ladění, posilování a vyleštění", než úplně nová edice ... ale to mi přijde pochopitelné. Vy byste byli raději, kdyby 5E úplně zahodili a udělali něco zcela nového, mechanicky nekompatibilní, jako třeba PF2E v 1E? Nemyslím, že by to hráči 5E ocenili.

Pro mě není nová edice DnD důvodem k přechodu z jiného systému na DnD. Ovšem kdybych DnD hrál, tak mi (zatím) přijde, že bych z 5E na novou edici přešel určitě. Přijde mi, že bude na hraní zábavnější.

Druhý efekt ovšem je, že tohle se dá udělat tak maximálně jednou. Znovu už tímhle způsobem DnD nevylepší. Takže z dlouhodobého pohledu je otázka - co s tím budou dělat za 10 let dál?


Necromancer píše:
A potom, jak ti tu všichni okolo připomínají, je tu aspekt roleplayingu, který je celkem důležitým prvkem všech roleplayingových her. To, že ty osobně mu nepřikládáš tak velký důraz, vypovídá o tvém pohledu na věc (který fr respektuju, taky to tak někdy mám), nikoli o skutečné povaze věci.


Všichni = 2 ;)
Není to o tom, že já RP nepřikládám důležitost, o mě fakt nejde ... podle mě mu ale nepřikládá takovou důležitost WotC - a můj dojem je, že vycházejí ze znalostí svých hráčů. Že ten efekt hloupého "okecávání" odložení výběru subclassy bude vadit jen malému množství hráčů - jistě, budou takoví, budou hlasití, reddit jich bude určitě plný a bude to vypadat jako velká bouře ... ale bude to spíše bouře ve sklenici vody. To, jak se dnes DnD nejčastěji hraje, to zjevně podle autorů nezasáhne. Mýlí se? Nevím, třeba jo.

Tedy tradeoff zásahu do RP rybníku vs jisté benefity družiny, které spíše ocení to, že si budou subclassu vybírat všichni ve stejný moment, určitě zvažovali ... a rozhodli se takto.

No nic, k tému to ode mě stačilo.
30.6.2024 10:50 - LokiB
Co říkáte přepracovanému Hraničáři? Přijde vám opravený? Vícero věci převzatých z Tashi, posílení volného použití některých schopností, kouzlení od první úrovně.

(poznámka k videům - to, že ho prezentují formou rozhovoru je otravné, protože Todd Kenreck tam má jen tu roli, že říká "wow, to je skvělé, to je úžasné" a občas zopakuje větu po Jeremym, jinak je tam úplně zbytečný)

BTW: kouzlení, jak zmínili u hraničáře, že už nerozlišují povolání, která se kouzla učí a která si je připravují ... že tedy všechna povolená v tomto budou stejná. To je rozhodnutí, které bude mít z RP pohledu určitě dopad. Co to s hraním udělá, je druhá věc.
30.6.2024 10:52 - LokiB
ShadoWWW píše:
Třeba přelomové by bylo, kdyby dokázali vymyslet, jak GMovi zjednodušit život při vedení hry a jak jednoduše vytvářet úžasná dobrodružství na míru domácí skupině. To je třeba něco, co u DnD postrádám.


Tak na to cílí asi v novém DMG. Viděl jsi to video?
30.6.2024 13:44 - ShadoWWW
LokiB: Jo, viděl a vůbec mě nepřesvědčilo. Kdyby tam tu kampaň zasadily do zbrusu nově vymyšleného světa (jak to udělali třeba v 4E s Nentir Vale) a současně DMovi ukázali, jak si takový svět vymýšlet a tvořit (ala postupy v DrD II), byl bych nadšený. Ale tady jen dali kampaň do existujícího světa (ala, v tom nejlepším případě, Ztracený důl Fendelveru, v tom horším ala Drak z Ledového štítu). Takže podle mě v podstatě jen ukazují, jak vést publikovanou kampaň. Ale když to bude jinak, rád se nechám překvapit.

Celkově se mi nejvíc líbí, jak upravili bojovníka. I když chápu důvody, proč ho v 5E udělali tak jednoduchého (simple), tak v nové edici se mi líbí, jak má nově hafo bojových možností. Taky se mi moc líbí, že je nemá všechny jen ve schopnostech, že je je to kombinace schopností, odborností (feats) a vlastnostní zbraní (weapon abilities); a jak ty dvě poslední jmenované rozšířili.

Oproti tomu mně přijde slabé, jak všechna kouzlící povolání udělali ještě víc kouzlící, ale kouzla samotná jsou pořád stejně nudná jako v 5E. Ve 4E byly aspoň rituály, v DCC zas rtuťová magie, dokonce i ve starém DrD měl suchá kouzla jen kouzelník, ale alchymista kouzlil aspoň přes výrobu předmětů a chodec přes svůj meč. Z DnD 5E jsou to jen suchá tlačítka s efekty, navíc u všech stejná. Přesně to stejné, jako byly powers v 4E, taky jen suchá tlačítka s efekty a u povolání stejná, jen jinak pojmenovaná. :-/
30.6.2024 14:12 - LokiB
Rituály máš v 5E také, tady zmiňovali, že v 5E bohužel trochu zapadli, tak je rovnou přesunuli u kouzelníka do samostatné schopnosti 1. úrovně:


  • Ritual Casting has been removed from Spellcasting. Classes can now cast any prepared spells with the Ritual tag as a Ritual.
Zajímalo by mě, jestli se konečně dočkáme použitelného protikouzlení:

  • Abjurer: Arcane Ward can now be refilled directly using spell slots and you get Counterspell and Dispel Magic as always prepared spells, and they don’t use spell slots if they fail.
To mi vždycky u DnD chybělo. Když jsem chtěl atmosféru jak z Amberu od Zelaznyho, kde většina magických soubojů byla o tom, že si navzájem rušili kouzla a to, které první prošlo, typicky rovnou vyhrávalo.
Neříkám, že je to cool do každé DnD kampaně, ale chtěl bych si někdy takovou zahrát.

To, že mají všichni v podstatě stejná kouzla, až na některé speciality, je opruz, bezpochyby.
Moc nadějí bych do nových kouzel nevkládal.

Oproti tomu jim dávám šanci, že se s podporou DM v DMG skutečně pochlapí a zejména těm novým pomůžou. Uvidíme.
30.6.2024 16:16 - Chyba
ShadoWWW píše:
v tom horším ala Drak z Ledového štítu

To je pořád dost oprimistické. Já bych jako horší příklad viděl Spelljammer nebo Strixhaven.
1.7.2024 07:00 - Jerson
LokiB píše:
To mi vždycky u DnD chybělo. Když jsem chtěl atmosféru jak z Amberu od Zelaznyho, kde většina magických soubojů byla o tom, že si navzájem rušili kouzla a to, které první prošlo, typicky rovnou vyhrávalo.

Pro mě je naopak rušení kouzel naprosto nejhorší schopnost použití magických a protimagických schopností v RPG. Tedy úplně nejhorší je automatická 100% úspěšnost při rušení kouzel. Nikdy jsem to pro hře neviděl, ale neznamená výsledný efekt jen Nic se nestalo?
A tedy porovnají se počty sesílání kouzel jedné i druhé strany, počet toho, kdo má méně znamená počet popisů Nic se nestalo, a ten kdo má víc, by si tenhle počet pozic mohl škrtnout a následně říct, jaké kouzlo projde.

Nehledě na to, že GM zná počet pozic kouzel u hráčských postav, zatímco obráceně to neplatí - takže GM by ve tvém případě věděl už dopředu, kdo souboj vyhraje, protože by to záleželo na tom, jak nastaví NPC kouzelníka.

Nebo se někde zásadně mýlím?
1.7.2024 08:04 - RoVan
Jerson: Rušení kouzla je automatické když ho sešleš ze stejné nebo vyšší pozice, u vyšších záleží na hodu. A ano, kouzlo se zruší.

Nicméně to co uvádíš je hodně hypotetická situace a vyžaduje určitý typ hráče a určitý typ DMa (to co popisuješ je vyloženě mrdání hráče do ucha. Krom toho, protikouzlo tě stojí nejen pozici kouzla, ale i reakci a souboje 1v1 jsou vzácné a sesilatelé mají různé štíty atp. na které reakci mohou spálit.

Pravidla pro kouzelnické souboje by byly určitě super věc (mrkám na JaD tým), ale tudy cesta spíš nevede. Obecně jako DM většinou counterovat hráčům jejich kouzla spíš nechceš dokud nejde hodně do tuhého, jinak je to jenom nasírací. (viz pověst modrých hráčů v MtG).


LokiB píše:
Tedy tradeoff zásahu do RP rybníku vs jisté benefity družiny, které spíše ocení to, že si budou subclassu vybírat všichni ve stejný moment, určitě zvažovali ... a rozhodli se takto.


Zatím jsi první, co jsem slyšel, že by se hráčům líbilo, že si vybírali v jeden moment, u mě to všem bylo vždy tak nějak fuk. Jinak tu změnu chápu z designového hlediska, ale souhlasím s Logem a Necormancerem (všichni = 3) Jestli najednou volbu na třetí úrovni musím nějak zdůvodňovat aby to dávali nějaký smysl, je to zle, jestli má být Warlock kontaktován nižšími entitami, tak to ubírá na feelingu té classy a podobně u Sorcky a DnD Klerika.
1.7.2024 10:38 - LokiB
Jerson: tahleta mantra "něco se musí stát, aby to bylo zábavné", mi přijde trochu otravná. jasně, od dob soubojů s tunou marných pokusů o útok stylem "útočím, netrefil jsem, tak nic", jsme se posunuli o dost dál. Ale to, že se někdo o něco pokouší, ono to nevyjde, je zcela legitimní prostředek hry. A aniž bych chtěl příliš rýpat, tak to "nic se nestalo" není vždycky horší výsledek, než když svým pokusem vlastně o něco zhorším situaci celé družiny, jako v jiných systémech.

Často se tu horuje pro popisné boje. U kouzel to neplatí? Ono to totiž není "nic se nestalo", ale tys sesílal mocné kouzlo s nějakým efektem, já seslal mocné protikouzlo, se svým vlastním efektem, který efekt toho tvého neutralizovalo. Voda proti ohni, štít proti letícím střepům, větší příšera sežrala menší vyvolanou příšeru, tvůj štít se pod úderem energie rozpadl ... atd atp. Zde se popisnosti také meze nekladou. Rozhodně je to méně "nic se nestalo", než mnoho jiných akcí.

Magické boje, kde není možné protikouzlo, a často tak závisí hlavně na iniciativě, kdo sesílá první, moc zábavné nejsou. Nebo se pak hledají obezličky, jak se právě této pasti iniciativy vyhnout, buffovat se dopředu proti všemu možnému atd.

RoVan píše:
Obecně jako DM většinou counterovat hráčům jejich kouzla spíš nechceš dokud nejde hodně do tuhého, jinak je to jenom nasírací.


Ale tak ono ne každá potvora dokáže rušit kouzla, ne? na straně DM to je spíše výjimečné, velmi specifické potvory (třeba kouzlící draci), nebo různí high level sesilatelé. A tam tedy takovou možnost naopak chci.

RoVan píše:
Jestli najednou volbu na třetí úrovni musím nějak zdůvodňovat aby to dávali nějaký smysl, je to zle, jestli má být Warlock kontaktován nižšími entitami, tak to ubírá na feelingu té classy a podobně u Sorcky a DnD Klerika.


Kdyby to takto bylo v 5E od začátku, tak byste si toho ani nevšimli. Bylo by to tam i s vysvětlením, všem by to přišlo zcela ok. Protože takové vysvětlení, které to odůvodní, je ve všech těch případech možné. To, co vám vadí, je změna něčeho, na co jste si zvykli. Naopak, kdyby to původně bylo od 3. úrovně a přesunuli to teď na první, budete se bránit :) A kdo říká, že ne, brání se dodnes ...
1.7.2024 11:29 - Log 1=0
LokiB píše:
Kdyby to takto bylo v 5E od začátku, tak byste si toho ani nevšimli. Bylo by to tam i s vysvětlením, všem by to přišlo zcela ok. Protože takové vysvětlení, které to odůvodní, je ve všech těch případech možné. To, co vám vadí, je změna něčeho, na co jste si zvykli. Naopak, kdyby to původně bylo od 3. úrovně a přesunuli to teď na první, budete se bránit :) A kdo říká, že ne, brání se dodnes ...

Tento výlev má asi stejnou argumentační váhu, jako kdybychom o tobě prohlásili, že hájíš zjevné chyby WotC, protože jsi jimi podplacený. Kdybych chtěl být echt blbec, tak bych mohl i spekulovat, že úplatek měl formu sexuálních služeb, včetně úvah, které konkrétní osoby se jich účastnily a jaké praktiky byly zahrnuty. Ale myslím, že místní diskuse mají vyšší úroveň.

A samozřejmě nemůžu dokázat, co bych dělal v nějakém paralelním vesmíru - stejně jako to nemůžeš udělat ty. Ale myslím, že když jsou ostatní změny kritizovány podstatně méně, a některé i dost chváleny, a ta samá změna je bez výhrad akceptována u povolání, kde ničemu nevadí, tak jde spíš o to, že to rozhodnutí je krávovina, a ne o samoúčelný konzervatismus.
1.7.2024 12:04 - LokiB
Log: bla bla bla. ale je hezké, že se v diskusi zaštiťuješ plurálem "kdybychom prohlásili", je to silnější, než kdybys to prohlásil jen ty sám, že?

Ne každý příspěvek tu má za cíl přesvědčit ostatní ... protože zde to bývá poměrně neúčinné. Jakkoli mají zdejší diskuse vyšší úroveň, změna názoru na základě diskuse tu není příliš častá.

Vem si, jaké argumenty tu zaznívají, pro příklad (opravdu jen pro příklad, aby se zas neurazil RoVan):

"jestli má být Warlock kontaktován nižšími entitami, tak to ubírá na feelingu té classy"

Na jakém feelingu? Je ten feeling univerzálně mezi hráči sdílený?
Proč to ubírá a ne naopak posiluje?
Čím je ten názor podpořen, že to není jen výkřik?

Log 1=0 píše:
Ale myslím, že když jsou ostatní změny kritizovány podstatně méně, a některé i dost chváleny, a ta samá změna je bez výhrad akceptována u povolání, kde ničemu nevadí, tak jde spíš o to, že to rozhodnutí je krávovina, a ne o samoúčelný konzervatismus.


To už je druhý argumentační faul v jednom příspěvku :) Ne, to že je něco kritizováno méně fakt nedokazuje, že to více kritizované je oprávněné. Tam žádná příčinná souvislost není.

Definice povolání, která má první dvě úrovně na to, aby se postava, jakkoli kompetentní od první úrovně, seznámila se svými objevenými schopnostmi, než se "stane něco většího" (a výběr patrona na zbytek kariéry je něco většího, stejně jako tím může být plné probuzení pokrevního dědictví atd pro další povolání), je za mě zcela OK.
Netvrdím, aby to někdo nevykládal špatně, že je to za každou cenu lepší, než když se to vybere na první úrovni. Jsou to obě zcela validní, plnohodnotné možnosti, kde žádná z nich není automaticky lepší nebo horší.

Fakt nerozumím tomu, že to nevidíte. A důvodem není to, abych WotC pochleboval, bohužel mě neplatí příliš dobře, aby mělo cenu se o to zde pro 5 lidí snažit.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.068955898284912 secREMOTE_IP: 18.217.243.182