York píše:
mít možnost oslovit tu skutečnou cílovou skupinu, která si to nakonec koupí, když to všechno dobře vyjde, by mělo cenu zlata. Ale fakt nevím, jak bys to chtěl zařídit před tím, než ta hra vůbec začne existovat. Já bych například rozhodně nevyplňoval dotazník o hře, o které jsem nikdy v životě neslyšel a která dokonce ještě ani neexistuje.
Hmm, a už tě napadlo že bys místo kecání na internetu a rozesílání dotazníků mezi ty hráče fakt vylezl, zašel s nimi na pivo, a třeba s nimi i zahrál nějaké jejich rpg? Že bys na ně koukal jako na lidi s nějakými zájmy, namísto jako na nějakou odosobněnou cílovou skupinu, která si má koupit tvoji hru? A že bys to samé udělal třeba nejen v místě svého bydliště, ale třeba i jinde? Ona ta ČR zas není tak velká...
York píše:
...mě výsledky toho průzkumu zajímaly, když už existují a jsou k dispozici k nahlédnutí. Nenašel jsem v nich ovšem vůbec nic, co bych dokázal prakticky použít či zohlednit, takže fakt netuším, proč bych měl takový marketingový průzkum sám dělat (nehledě na to, že by mě fakt zajímalo, kde bych na něj měl vzít finance).
No to je smůla že jsis z toho nic nevzal, protože některé z těch závěrů třeba říkají že tebou prosazovaný konkrétní styl fakt není samospásný... A možná to všechno není jen o marketingu a o penězích a ten průzkum se dá dělat i jinak - viz. výše.
Píše:
Mě zas přijde hloupá představa, že konkrétní rpg se hraje jedním dopředu určeným stylem a že, kromě několika mála supergeeků, vůbec někoho zajímá jak hraje autor.
Konečně, co hrajeme doma je naše hra, proč bych měl řešit jestli hraju stejně jako Mike Mearls?
Píše:
Když se na to díváš z pohledu hotové, existující hry a lidí, co ji hrají, tak máš nepochybně pravdu. Když se na to ale díváš z pohledu vývoje, tak nemůžu souhlasit. Pokud nemáš jasnou vizi, co vlastně chceš vytvořit a co tím sleduješ, imho se dobereš maximálně tak dalšího klonu něčeho existujícího.
Tak to by mě vážně zajímalo, jaký vývoj máš na mysli. Ten vývoj co pozoruju já jasně upřednostňuje hry, které nechávají na hráčích jak konkrétně k nim přistoupí.
Krom toho, mít vizi a nutit hráčům svůj styl hry jsou dvě velice odlišné věci. Perfektní příklad je třeba 13th Age, kde máš skrz celé pravidla komentáře ve stylu "Rob hraje takhle, ale Jonathan k tomu raději přistupuje jinak... možná si jednou zkusí Robův přístup". Nemluvě tedy o tom, že doplňující příručka se jmenuje 13 True Ways, což je interní joke na diskuze o jedné pravé cestě, jak hrát rpg. Přesto všechno mají evidentně velmi konkrétní vizi kam tam pravidla směřovat.
Další příklad - nový World of Darkness. V základní příručce se, aniž by to někdo extra vyzdvihoval, dozvíš hned tři různé způsoby jako určovat obtížnosti a vyber si co ti vyhovuje. Pak koukáš na doplňující příručky a jedna je o tom jak si udělat sandboxové město včetně jednotlivých čtvrtí a vztahů co v něm panují. V jiné se dozvíš něco o tom, jak hrát komorní drama o upírské rodině napříč staletíma. Přitom ta hra má opět velmi konkrétní vizi - dokonce bych řekl, že to že akceptují že různí hráče ty pravidla budou používat velmi odlišně je součástí celé té vize.
Takže sry, ale problém je jen v tom že nerozlišuješ dvě velmi různé věci a myslíš si, že nasadit někomu ohlávku v podobě svého stylu hry a napsat dobrá pravidla je to samé.
York píše:
Pokud chceš čest a slávu, tak známý recept je přifařit se k nějakému existujícímu projektu zavedeného nakladatelství. V našem případě to znamená Altar a Dvojku, jiná možnost není. Ano, jsou i designéři, kteří si vybojovali čest a slávu vlastní tvorbou, ale to jsou jednotlivci z řádově desítek (v zahraničí stovek až tisíců), kteří to zkouší. Těm ostatním nezbývá nic jiného, než začít jako kontraktor/zaměstnanec nějaké známé firmy a postupně si vybudovat jméno na základě toho, že se podíleli na tvorbě něčeho známého (i když ve skutečnosti chtěli dělat něco jiného).
Aha, takže to si takhle koupím letenku do Seattlu, městskou dojedu před kanceláře Wizards of the Coast, v lobby pozdravím draka Mitzyho a nechám si zavolat Mike Mearlse, že jako hraju to DnD a rád bych se přifařil k procesu jako zaměstnanec. Mike mě poplácá po rameni, jakože samozřejmě, a pak si spolu půjdem dát zmrzlinu a u té se pak budeme smát lidem, co se museli vypracovat na základě vlastní tvorby... :D
Akorát se bojím, že tvoje přestava je naprosto scestná - v realitě se každý rpg designér musí vypracovat vlastní tvorbou - nejřív třeba tím že dělá dostatečně zajímavé věci for free a že posílá do různých internetových magazínů a soutěží co pořádaj firmy jako Paizo svoje dobrodružství. Že je potom někdo najme jako freelancery na nějakou konkrétní práci nebo dokonce jako zaměstnance u nějakého známého rpg vydavatelství, to už je hodně vysoký level, který se naopak poštěstí jenom zlomku těch co se v herním průmyslu pohybují.
Altar a DrD2 bych si fakt jako modelový případ nebral. Vydavatel rpg, který o rpg prakticky nic neví, ale nechá se od party lidí, z nichž tři (doufám že jsem na nikoho nezapoměl) mají za sebou i nějaké hmatatelnější výsledky než deset let internetového teoretizování, přesvědčit aby jim půjčili svoji značku... no řekněme že každý svého štěstí konstruktérem a prodává se to, tak co :)
York píše:
Kromě toho mě překvapivě zajímalo, co hráči chtějí, a v tomhle ohledu to byl pro změnu mnohem úspěšnější test, než jsem očekával. Například se celkem jasně ukázalo, že prakticky vůbec nemají zájem sami aktivně zkoušet a podporovat nezávislé projekty, a to ani když aspirují na renezanci tak známé značky. Což je poměrně dost podstatné zjištění, které by se mi bývalo extrémně hodilo před několika lety. A asi by se hodilo i všem ostatním snaživým autorům, kteří doufají, že "z lidu" může vzniknout základ pro skutečný produkt navazující na značku Dračí doupě.
Here we go again :)
Takže - když zase jednou budu už poněkolikáté opakovat skutečnosti, jejichž existenci jsi zatím vždy odmítl vzít v potaz - jsi udělal další verzi své staré hry, tentokrát na ni nalepil známou značku Dračí Doupě, ale z ignorantské komunity se nepřihrnul nikdo, kdo by ti udělal ...no vlastně všechno kromě psaní pravidel. A z toho přece jasně vyplývá, že komunita nemá zájem o nezávislé projekty. :)
Mimochodem, jen tak pro zajímavost jsem se koukal kolik má tvoje Dakara příspěvků, výsledek - 50 (!) stran diskuze na RPGF a 18 tady na Kostce. A to jsou jenom diskuze nadepsané "Dakara" (bez zápisů z hraní), nepočítám do toho DrD 1.9 verzi, Shadowrun verzi a kdovíkolik jich ještě je, ani že jednu dobu jsi ji cpal do každého svého postu bez ohledu na to, o čem diskuze byla. Když to srovnám s podobnými amatérskými projekty (které imho minimálně ve své době byly mnohem zajímavější než Dakara dneska) - CPH, O Fortunou, d20 Warheartem, tak diskuze o nich snad ani dohromady nemají tolik postů. Přesto si jejich autoři z nějakého důvodu odpustili fňukání nad tím jak komunita nemá zájem a ten čas radši věnovali zlepšování svých pravidel. Takže - ROFL
A jen tak pro zajímavost, když se tady oháníš Ectheliony, tak podle toho co vím, ti nejdřív udělali kompletní příručku Příběhů Impéria včetně vysázení a grafiky a pak si ji nechali vytisknout a svázat v pár kusech. Ještě ji mám někde na disku v pdf - tehdy ještě bylo pdfko free, protože se nepočítalo větším vydáním. Kdyby k tomu přistupovali jako ty a čekali až jim někdo "z lidu" udělá grafiku, ilustrace, testery, manažera a ten pak sežene vydavatele, žádné Příběhy by nikdy nebyly.
V jedné věci máš ale částečně pravdu - "z lidu" opravdu nic nevznikne a pokud se o něčem říká, že to "z lidu" vzniklo, obvykle to znamená spíš "úzká skupina jedinců si šla tvrdě za svým a časem si dokázala získat hodně příznivců".
York píše:
Když tvoříš hru tak, abys ji v prvé řadě chtěl hrát ty a tví spoluhráči, tak máš vzorek cílové skupiny hned po ruce. Když se budeš ptát jich, tak to nebude sice nebude dávat relevantní feedback úplně vždycky, ale v drtivé většině případů ano (zvlášť když máš možnost nejen se ptát, ale skutečně si to i na nich ve hře vyzkoušet a sledovat všechny reakce, nejen to, co dokáží zformulovat a říct ti to).
...a já bych přísahal, že potom co jsi před nějakou dobou vydal další verzi Dakary, psal jsem tam že to není na domácí pravidla špatné a ty jsi na to odpovídal něco ve smyslu že tohle jsou pravidla pro veřejnost... aneb myslím že sám nevíš co vlastně chceš, ale zato víš že chyba není na tvé straně :)
ShadoWWW píše:
(nějaký Grull se taky rozhodl vyvíjet nové DrD 1.x, a už jsou dva. :-))
Budeš mě mít za velkého magora když řeknu že to dává větší smysl než diskuze o novém DrD tady nebo RPGF? Sice jsou to pořád jenom houserules, ale aspoň je dělá někdo, kdo tu hru evidentně hraje, ne parta lidí co by odešla s poškozeným mozkem kdyby to vůbec zkusila :)
sirien: ouch, to jsem netušil, že vnořený citace dělaj bordel ve zdrojáku...