odtud
MarkyParky píše:
No, je to typologie, že?
Ale hlavně to nejsou škatulky, spíš tagy - a málokdo má na sobě jenom jednu.
Tacticiana Laws v podstatě definuje tak, že je spokojený, pokud
* řeší uspěšně fikční/logické problémy (nikoliv jejich mechanickou interpetaci)
* a případná mechanická intepretace je velmi konzistentní s fikcí, aby výsledky odpovídaly jeho rozhodnutím.
Powergamera definuje jako člověka, který je spokojený pokud
* řeší úspěšně problémy skrze mechanickou interpretaci
* a to i za cenu případných exploitů či nekonzistence s fikcí.
Takže tvůj vzorový Tactician, co bere pravidla jako vodítko toho, jak se svět chová a tedy se rozhoduje na jejich základě, není podle Lawse čistý Tactician, ale je to nějaký mixnutý Tactician/Powergamer, který si z šuplíku Tacticiana půjčuje důraz na konzistenci a z šuplíku PowerGamera si půjčuje hledání řešení skrze mechaniku.
A opačně - vzorový Powerplayer, co přehlíží pravidla a poweruje na základě fikce, je podle Lawse Tactician/Powergamer, co si z šuplíku Tacticiana půjčuje rozhodování ve fikci a z šuplíku Powergamera si půjčuje důraz na vítězství i za cenu explotiu/nekonzistence (jen tentokrát ve fikci)
Typologie je jedna věc, jak jí používáš druhá.
Každopádně si myslím nepochopil logiku, kterou sem se snažil demonstrovat.
Můj tactician který operuje ve fikci definované pravidly je naprosto ve shodě s tím, cos napsal. To co tam chybí je věc která se nachází o jeden krok zpátky: jak onen hráč vůbec vnímá, jak ona herní fikce funguje.
A i když obvykle bereme, že hráči mají tendenci vnímat fikci jako odpovídající naší realitě* všude, kde existuje paralela (padání z 30. patra...), tak někteří hráči ji vnímají naopak jako definovanou pravidly. Tj. pokud je někde spor mezi výsledkem, který bychom očekávali v realitě, a výsledkem, který udávají pravidla, pak pro tyto hráče platí, že chování fikce se skutečně řídí výsledkem dle pravidel (se všemi důsledky, které to pro fikci přináší).
To je něco, co je často bashované, když pravidla začnou dávat "nerealistické" výsledky ve hrách a settinzích, kde hráči očekávají reálné výsledky (typicky různé pseudo- a kvasi- historie, obvykle ve fantasy). Na druhou stranu to je ale docela časté u hráčů her, které se naprosto zjevně odehrávají v realitě, co se od pohledu řídí odlišnou "fyzikou".
Exalted jsou zde naprosto typickým příkladem - prakticky žádný hráč Exalted nečeká, že se věci budou řídit očekáváními dle reality - realita Exalted je daná běžnou přítomností věcí typu
Heavenly Guardian Defense. Pokud tam Tvůj nepřítel spadne z 30. patra, rozhodně ho nepovažuješ za mrtvého - pravidly definovaná realita Exalted jasně říká, že kdo se v takové situaci nepodívá dolů aby se ujistil, že je na chodníku mrtvola okolo níž je rozstříkaných
47 galonů krve si ten útok do zad v dalším kole (pardon, o 5 tiků později) prostě zaslouží.
* prosím nejersonovat ohledně pojmu realita (uvěřitelnost atd.)