Slíbil jsem, že se k článku vyjádřím. Omlouvám se za ten wall of text.
-----------------------------------------------------------------------
Monte Cook má pravdu v tom, že poklad se stal součástí vývoje postav. Jsou stejnou samozřejmostí, jako vlastnosti, schopnosti, dovednosti nebo odbornosti. Ve střetnutích se s nimi počítá. Jdou vůbec obejít? Ano, dá se to. Buď tím, že to vezmeme jak Tolkien a pro běžné nebo neobyčejné předměty prohlásíme, že jsou jejich lepší vlastnosti dány "lepší výrobou"; nebo prostě dáme postavám pár inherent bonusů a budeme brát za magické jen vzácné (rare) kouzelné předměty a artefakty, stejně jako v prvním zmiňovaném případě.
V současném modelu ale vidím více pozitiv než negativ. Zaprvé, hráči se dřív tak jako tak dívali na kouzelné předměty do DMG a stejně je znali. A stejně jako většina hráčů má radost z toho, že jejich postavy dostaly další zkušenosti nebo cennosti, tak stejnou radost mají z kouzelných předmětů. A o radost z hraní jde přeci především. S tím souvisí i "dopisy Ježíškovi", které dávají DM jasně najevo, co si přejí hrát. V některých jiných hrách mají hráči na uspokojování svých potřeb mnohem větší pravomoci, než nějaké nenáhodné seznamy předmětů, co chtějí nalézt.
Konec konců, jsou to právě hráči, pro které jsou kouzelné předměty určeny. A není nic horšího, než kniha pravidel plná kouzelných předmětů, které stejně kvůli nevyváženosti nikdo nikdy nepoužije. Na co by byla kniha plná velmi mocných kouzelných předmětů, když by je stejně postavy do příchodu nové edice nemohli využít? To mi přijde mnohem lepší hromada předmětů, které přidávají něco málo, ale DM nemusí tápat, co postavám dát a co ne, aby se hra nezvrhla (a pak nasazovat rzivé netvory, prokleté předměty apod.). Jak už bylo někde zmíněno, není nic otravnějšího, než když u každého předmětu musí postavy hádat, o co jde.
Co se týče magických obchodů, tak v nich lze dle pravidel (updatovaných v essentials) kouupit jen obyčejné kouzelné předměty. A ty jsou slabé a je jich jen pár.
Kdo chce dát občas postavám nějaký speciální kouzelný předmět, ať jim dá vzácný předmět nebo artefakt. Ale ať pak neběduje, že udělal chybu. V Mordenkainen's Magnificent Emporium přibily vzácné i prokleté předměty, takže i oldschool si v 4E teď přijde na své.
Co může být problém, je počet kouzelných předmětů na vysokých úrovních. Někomu se to nemusí líbit asi jako to, že postavy získávají tisíce až miliony zlatých. Ale oboje se dá řešit. U kouzelných předmětů inherent bonusy a u zlatých dělením všech cen např. stem. Systém vyvážených kouzelných předmětů se dá lehce rozkolísat pomocí vzácných předmětů nebo dokonce kouzelných předmětů daných příběhem.
Co mně osobně trochu chybí u kouzelných předmětů v 4E, je trochu víc fluffu. Představoval bych si ho asi tolik, kolik je ho právě v novém MME. Ale i to nemusí každému vyhovovat, někdo si fluff raději vymýšlí sám.
Pokud se Monte Cookovi podaří dát kouzelným předmětům výrazně více tajemna, budu moc rád. Ale obávám se toho, že se to zvrhne k nevyváženému systému, kde budou zase potřeba rziví netvoři, zásoba prokletých zbraní a pravidlo "DM má vždycky pravdu, i když si hází za zástěnou".