York: Problém je v tom, jak uvažuješ. "Mě se nelíbí tahle hra ani tahle hra a ani tahle hra, takže si udělám svojí hru..." - vážně myslíš, že tím pomůžeš RPG scéně? Protože kdokoliv, koho na svojí hru nalákáš, bude umět právě Tvojí hru - takže s těmi ostatními lidmi co hrají jiné hry (a Tvoje hra bude v menšině) si moc nezahraje, protože lidé obvykle nechtějí investovat čas do učení se další a další hry.
Já neberu to že si děláš hru, fajn, proč ne - ale pokud se chceš bavit o propagaci RPG jako takových, udělal bys líp, kdyby jsi přeložil nějakou stávající hru (Pathfinder...) nebo kdyby jsi udělal modul pro nějakou stávající hru co se u nás už hraje a který ji upraví do Tebou žádané podoby (CPH, FATE, Storyteller...)
York píše:
a za druhé je potřeba učit se konstruktivní kritice, protože bez té to taky nejde a taky to není tak triviální disciplína, jak by se mohlo zdát.
no já bych možná začal tím, že by se lidé mohli naučit kritiku příjmat. Nicméně ani tak ani onak s tím moc nenaděláš, to je spíš problém celé kultury.
York píše:
Já ale mluvím o tom, že je to problém sehnat v tištěné verzi. Tudíž mít příručky při hře a podle potřeby v nich listovat, což je třeba u takového Shadowrunu docela podstatné
lol. Tyhle vycucané problémy.
World of Darkness i Dungeon's and Dragons se tu začalo hrát v době, kdy je nešlo stáhnout z internetu a pořídit se daly maximálně tak při výletu do Velké Británie. Pak přišel internet a tyhle hry začaly být dostupné v online versi a mezi hráči zaznamenaly brutální boom, i když stále nešly pořádně sehnat v tištěné podobě... pak sem v tištěné podobě konečně dorazily (jak konečně možnými internetovými objednávkami z e-shopů tak fyzicky do prodejen) a... stalo se kulové, žádný další boom už nebyl.
Podobně FATE, u nás relativně (!) hraný systém, který byl fakticky až do loňska fyzicky nedostupný až neexistující...
Neustálá touha po tom "mít fyzickou knížku" je naprosto iluzorní problém lidí co touží obhájit že oni chtějí mít produkt s fyzickou knížkou, doteď jsem neviděl jediný doklad toho, že by to mělo nějaký reálný vliv.
Ano, Shadowrun tu začal, protože byl přeloženej a vydanej. Ale mnohé jiné hry tu začaly i když vydané a ani přeložené nebyly - a hrála je i hromada lidí, co anglicky neuměli - prostě jim to kamarád vysvětlil.
Jinak viz Bouchi - když jsme s kamarádem kdysi pradávno začali hrát GURPS, prostě jsme si stáhli překlad, vytiskli si ho a svázali do kroužkové vazby (mám jí doteď v knihovně, pochybovačům můžu klidně ukázat)
Bouchi píše:
Dovolím si tě opravit - nejde o to, že by autoři Altarem vydávaných titulů neměli o feedback v průběhu vývoje zájem, ale prostě otevřený betatesting by nezvládali časově zpracovat.
...jak jsme viděli, autoři pracující pro Altar nedokáží zpracovat ani feedback, který v průběhu tvorby dostávají adresně přímo v diskusi které se aktivně účastní, takže není divu, že nezvládnou zpracovat ani jakýkoliv jiný...
WotC mělo taky konkrétní betatesting daný na pár skupin a pak masový který řešili kvantitativníma dotazníkama (tahle mechanika se vám líbí takhle? 1-10. Nebo takhle? 1-10 - pak si jen přečetli graf s výsledkama)
Bouchi píše:
Kdyby o něj neměli zájem, tak na RPGF neexistují příslušné diskuse s hráči a feedback není zohledňován při přípravě navazujících příruček, reedic a případných přepracovaných vydání.
to jsou ty diskuse co jsou proslavené tím, že na cokoliv co člověk namítne mu je odpovězeno, že má špatně přepólované myšlení a chybně to pochopil, že? Svého času jsme se bavili jejich čtením jako kdyby to byl klub výrokového humoru.
To bych za feedback fakt radši nevydával...
noir: hm. Demonstrovat virální marketing pomocí "debilních keců"... to je to co z virálního marketingu zbyde, když vezmeš řemeslnou kostru kolem něj uměle postavenou a sebereš mu duši - aneb tisíckrát omleté pokusy nudných markeťáků okopírovat něco, co tu už bylo. Skutečný virální marketing co dokáže strhnout laviny stojí na unikátnosti, což není něco co bys utvořil podle příruček a šablon, stokrát víc umění, cit, intuice a náhodný nápad než cokoliv jiného.
...což je odpověď i pro Colombo: - fakt efektivní virál si nenaplánuješ, ten dostaneš zázrakem nebo se o něj musíš hodně, ale ne křečovitě snažit (ne křečovitě, jinak skončíš jak Microsoft s Googlightningem...) a doufat, že to dřív nebo pozdějc klapne. Ve skutečnosti to je dost namáhavá sranda kterou "na zakázku" umí jen skuteční profíci a ani Ti nedokáží zajistit že to vyjde.
noir píše:
A větší hráč už tu není. Jenže pro něj je větší jistota plakát u silnice.
Na tohle svého času narazil Sebastián. Udělal fakt hustou kampaň pro EA okolo Dragon Age, co do velikosti trhu měl super úspěšnost, za rozumný náklady...
...jenže jeho koncept byl příliš neortodoxní a absolutní prodeje na česko-slovenském trhu tak relativně malé vůči jiným trhům (i když na těch velkých trzích byla poměrná úspěšnost horší), že to prostě ve firmě neuspělo a další kampaň co byla řízená centrálně to už vůbec nebrala v potaz a direktivně nařídila nudnou tuctovou propagaci.