Kickstarter: Vidím tam zásadní rozdíl deskovek (stejně jako rpg) vs PC hry. Důležitá je cena vývoje vs náklady na vydání.
Zatímco u deskovek udělaš prototyp a na kickstarter jdeš, protože to chceš vydat hromadně ve velkém nákladu, s lepší grafikou atp. V podstatě hra existuje - má funkční mechaniky. Může být solidně otestováná řadnou hráčů. Ten kickstarter umožní jen její masivní rozšíření nebo "hezká" vylepšení. Stejně fungujou i rpg - text příručky je pravděpodobně hotový a jedná se je o to, kolik kusů vytisknout, jakou to bude mít grafiku, sazbu, případně hardcover. I pokud KS neuspěje, tak hra je pořád funkční.
Oproti tomu s PC hrou jdeš na kickstarter, protože máš nápad, co udělat za hru. V lepším případě nějaké video nebo nějakou velmi malou část hry. Na KS jdeš, protože potřebuješ prachy na to, aby hru udělal/dokončil. Pokud prachy nedostaneš hra nejspíš nikdy nevznikne. Naopak pokud hra vznikne, tak už náklady na vydání další kopie jsou opravdu minimální oproti celkové ceně vývoje hry.
Hodně bych se tak bál soudit, že (ne)úspěch PC her na KS může říkat cokoliv o úspěchu rpg/deskovek na KS.
EDIT: U deskovek se ještě hodně krát jedná jen o reprint nějaké starší, velmi známe deskovky. Např.
Saint Petersburg. Maximální příspěvěk byl 400 euro, za které si koupíš 10 kousků dané hry.