Wau. 13 let stará úvaha a stále zcela platná. Jen neznám Risus a místo toho jsem si veškeré odkazy na něj nahradil Fatem.
A podobnou úvahu jsem měl zrovna nedávno, když jsem četl ten překlad Vetřelců. Přišlo mi to, že by se to dalo hrát na Fate (klidně i na našem Fate k6), má to dokonce nějaké body štěstí s podobným použitím jako body osudu.
Navíc to má mechaniky podporující žánr - hody na paniku, explicitní rozdíly mezi lidmi a androidy, zbraně.
A pak mnoho textu o daném světě, popis povolání/původu s navrženými triky takové postavy. Popis korporací, mapu apod.
A nějaké cíle postav, což chápu jako mechaniku k tomu, že žánr podporuje i zrádce v družině s jinými úkoly, než přežití výpravy.
Ano, určitě by se to dalo hrát na Fate. Ale prakticky všechno, kvůli čemu to @smrq překládal a proč si to lidi chtějí tisknout, by se muselo improvizovat za běhu, nebo si sepsat znovu.
Přišlo mi, že zrovna ta Vetřelčí pravidla ale také poskytují pěknou strukturu, jak to přepsat třeba do toho Fate s minimem práce. Žánrové texty jsou použitelné bezezměny, bylo by potřeba se zamyslet nad samotnou mechanikou hodů (originální pool vs 4kF nebo naše 1k6, nebo cokoliv chceme). Dále nesmíme zapomenout na strach a paniku, v tomto se dá převzit bezezměny i odlišnosti lidí a androidů. Upravit triky "povolání", popřemýšlet jak zajímavě přidat zbraně a možná pár jednorázových předmětů a voila - můžeme hrát Vetřelce s podobným feelingem ve svém oblíbeném minimalistickém systému.
Velmi podobné by to bylo třeba pro Lovecraftovské horory (příčetnost) nebo různé darkness hry (hlad po krvi, humanita).
Ale samotná existence strukturovaných pravidel (ti Vetřelci) nám ušetří třičtvrtiny práce proti tomu, kdybych se rozhodl dělat podobná pravidla zničeho jen na základě filmů.
Takže ano, přesně tuhle úvahu řeším poměrně často, protože si říkám jak hrát různé světy z filmů, knih, nebo rpg her tak, aby nebylo potřeba mít seznamy kouzel, dovedností a vybavení, ale zároveň aby ta hra podporovala žánr a neměnily se jen kulisy. A ideálně na našem Fate 1k6, což považuji za úplné minimum co se složitosti hodů týče.