Hmm, tak je to tu najednou nějaké zmatené.. :)
Xeth: i když jsi to tak asi nemyslel, z tvé odpovědi jsem získal dojem, že i když má tulák více útoků v kole a vyhraje iniciativu, zákeřně útočí pouze prvním útokem. Aby to někoho nezmátlo, raději to zkusím napsat jasněji:
Zákeřný útok je možné vést na kohokoli, kdo si nemůže do obrany započítávat Obratnost. To je případ i postavy, která ještě v daném boji nejednala, tj. prohrála iniciativu. Je tzv. zaskočená (flat-footed). Základní pravidlo ovšem zní, že každá postava je zaskočená, dokud nejedná! A je úplně jedno, kolik útoků na ní předtím kdo vede.. Čili onen hypotetický tulák s více útoky v kole může toho zaskočeného nebožáka každým svým útokem vesele podřezávat dle libosti.
Salva (Manyshot) je něco jiného než rychlá střelba (rapid) - jde o to, že naráz vystřelíš více šípů. V takovém případě není samozřejmě možné každým šípem tak dobře mířit, a proto se všechny bonusy za přesnost počítají jen na první šíp (platí to obecně při všech "hromadných" útocích). Do bonusů za přesnost patří specializace a např. právě i zákeřný útok.. Naproti tomu Rychlá střeba ti dá jeden útok za kolo navíc. Ten je normálně možno cílit, takže se na něj počítají všechny dostupné bonusy.
Jinak ke kolu překvapení.. je fakt lehce matoucí, možná si ho mohli odpustit, milí autoři.. nicméně, funguje takto: pokud alespoň jeden účastník souboje ví předem o svém nepříteli, zatímco alespoň jeden z účastníků o nepříteli předem neví, odehrává se před klasickým prvním kolem boje tzv. kolo překvapení. V něm může (v pořadí určeném iniciativou) provést jednu standardní nebo pohybovou akci každý, kdo nebyl překvapen střetem s nepřítelem. Teprve když všichni jednali, hází na iniciativu i zbytek účastníků boje, kteří byli překvapeni a nastává první kolo boje, kdy všichni opět jednají v pořadí určeném iniciativou. Rychlé postavy, které nebyly překvapené, mají proto opravdu možnost jednat jak v kole překvapení, tak i v prvním klasickém kole boje dřív, než vůbec začne jednat nějaká jiná, překvapená a pomalá postava. takže je opravdu možné, aby tulák překvapil bojovníky a po vyhrané iniciativě ho několikrát zasáhl zákeřně - jednou v kole překvapení (standardní akce) a pak ještě v 1. kole boje, a to tolikrát, kolik útoků má (a může k tomu využít např. Rychlou střelbu nebo boj dvěmi zbraněmi, cokoli, jen ne Salvu).
Uf. No, tak snad je to jasný.. :)