S tim aby měl každej jiný atributy má Jerson blbý zkušenosti co vim, určitě Ti je rád popíše.
Ty dvě čtveřice už vypadaj docela rozumně, až na to že jsou dost úzce profilovaný.
Postrádám, zvláště v návaznosti na mojí předpokládanou postavu, atribut vyjadřující sociální úroveň a inteligenci, něco jako WoD Perception. Co takhle to nedělit na fyzické a psychické, ale podle původu a účelu?
Vrozené
Vyjadřují vrozený potenciál, případně dál rozvíjený. Používají se převážně na mimovolné a pasivní akce a na hody které ověřují něco, v čem je postava neaktivní
- Intuice (vyjadřuje mentální schopnosti, je základem pro učení, vnímání a určuje potenciál ke kreativní činnosti a fantazii)
- Charisma (základ sociálních schopností, zahrnuje první dojem, výraznost a kouzlo osobnosti)
- Kondice (vyjadřuje základ silových a vytrvalostních schopností)
- Agilita (vyjadřuje vrozenou ohebnost, obratnost a pohyblivost)
Kultivované
Vyjadřují výcvik, trénink a praxi. Používají se hlavně na aktivní jednání postavy a ověřování jejích schopností
- Inteligence (vyjadřuje trénink v přemýšlení, paměť, schopnost zísakt informace ze zdroje a jejich analýzu, aplikování logiky)
- Manipulace (ukazuje schopnost ovlivňovat ostatní, skrytě i otevřeně je k něčemu navést nebo přimět)
- Obratnost (možná trochu nevhodně zvolené slovo, ale nemám lepší - ukazuje jak moc je jedinec trénovaný v pohybu, jeho koordinaci, cit pro rovnováhu, efektivitu využití své síly)
- Vzručnost (Ukazuje, jak moc je dotyčný schopný v jemné manipulaci, od opravování aut přes pyrotechniku a chirurgii až po rychlé psaní na počítači)
Atributy z první a druhé skupiny tvoří dvojice podle svého pořadí, nicméně nejsou sebou až tak moc propojeny, což dává hezké možnosti vykreslení charakteru. Můžete mít chytrého člověka který není vzdělaný (vysoká intuice, průměrná inteligence) nebo naopak nekreativního akademika zalezlého v knihách a již oběveném poznání (vysoká inteligence, průměrná intuice). Obdobně si lze hrát s ostatními atributy.
Rozdělení do dvou skupin bude v praxi nejspíš platit v 75 - 90% situací, dokážu si představit to že se atributy použijí opačně (např. to jak velký dojem udělá zpěvák na vystoupení je určitě o Charismě, i když jde o aktivní snahu, naopak když někomu zkusím podrazit nohy když to nečeká tak to skoro určitě bude o Obratnosti)
Pokud chce někdo namítnout, že rozdělení znamená, že se v boji bude házet na obratnost a ne na sílu, tak bych rád poznamenal že mi je už trochu nanic z toho jak mnoho systémů odvozuje schopnost bojovat od síly. Koordinace, timing, přesnost, preciznost a pohyblivost jsou v drtivé většině bojových stylů napříč věky mnohem významnějším faktorem, síla vstupuje jen do některých a stejně jako faktor spíše (!) druhotný.
Vůli bych určil jako průměr dvou atributů dle vlastní volby ze skupiny inteligence, charisma, manipulace] (přesněji průměr Intuice nebo inteligence a charismy nebo manipulace) a fyzickou rezervu bych pak určil jako průměr dvou atributů dle vlastní volby ze zbylé čtveřice (opět jeden vrozený a jeden kultivovaný).
Výběr těchto atributů by hráč musel velice dobře zdůvodnit bez ohledu na to které to budou, protože to je svým způsobem vykreslením jeho postavy, ukazuje to co je pro ni důležité a co je základem její osobnosti. Například geniální učenec může mít vůli nanic (jako průměr zanedbanch atributů Charismy a Manipulace), protože důvod proč strávil celý život nad knihamy, výpočty a myšlenkami je ten, že ho kolektiv odvrhl a on si sám před sebou připadá jak socka.
Hráči nejspíš budou tak nějak tlačit na to aby průměrovali lepší atributy, což nevidím jako problém, protože:
- dávno pohrdám představou vyváženosti hry co do síly postav etc.
- to i dává smysl - schopnější lidé se v sobě mají o co opřít (když šikanuješ skutečnou socku tak se totálně sesype, když šikanuješ někoho kdo jen není ve školním kolektivu, ale mimo něj má spoustu kamarádů v uměleckém kroužku, tak se může opřít o to že umí a dělá věci, o které si ta banda blbců co mu lámou pastelky může nechat jen zdát)
- co jsem pochopil tak stejně nechceš, abysme hráli zrovna průměrné týpky
Mezi atributy bych rozdělil 16 bodů dle libosti - stejně to nakonec bude tak nebo tak vyvážené mezi obě skupiny, vychylovat se to možná u některých bude mezi první a druhou (duševní a fyzickou) dvojicí, tak nebo tak na tom stejně moc nesejde