El_Cid: Rules heavy soubojove systemy, ktere se snazi popsat realitu co nejverneji jsou vetsinou tak neohrabane a tak nesikovne, ze se nedaji moc dobre pouzivat. Proto v DnD 4ed od toho hodne odstoupili a ze souboje udelali deskovou hru, jako jsou sachy. Nebo Warhammer. Nebo ... (vlozte jakoukoliv deskovou hru). A ja jsem za to rad, nemusim se dohadovat: "To ale neni mozny!" "Takhle to ve skutecnsoti nevypada!" atd. Tohle vsechno odpada.
Protoze to neni realne a nesnazi se na to ani hrat. Je to superhrdinske, je to epicke, je to uzasne.
DM: "Riti se na tebe giganticky ork, nejvetsi z cele smecky!" (saha na bojovy plan, posouva figurkou orka k rangerovi) "Takze to bysme meli charge..."
Ranger: "Pockej, neco tady proti tomu mam, immediate interupt, pohnu se pryc o tri pole, kdyz ke me dojde. Ripper se rychle prikrcil, jednim rychlym kotoulem se dostal orkovi za zada a ohrozuje shamana vzadu!" (saha na svoji figurku, posouva ji za orka o tri pole a dostava se k orkskemu shamanovi)
DM: "Oukej, takze utok sel do prazdna, mas stesti, dava docela sodu. Orka jsi prekvapil svoji bleskurychlou reakci a zapotacel se na miste, aby se zastavil a neupadl, protoze svoji obrovskou sekerou mavl do prazdna. Kdo hraje dal?"