Mno, kdyby 4E bylo jako Saga, tak myslím, že bychom tu moc štěpení neměli :)
U 4E se pokračovalo s přesunem věcí z varianty akce, o kterou se může pokusit každý na power nějakého povolání ještě dál (třeba vyražení zbraně jako encounter power - člověka to pak blbne, že by to nemohl udělat vícekrát po sobě, i když tu ta možnost teoreticky je přes nestandardní akce, ale to už je věc dohody s DM a trochu na vodě). Zrovna Sorcerer mi jako skrytá 4E moc nepřijde, protože může zakouzlit kterékoli koiuzlo ze svého repertoáru kolikrát chce za cenu slotu, který pro danou úroveň má, nebo vyššího. To je jako by 4E postava neustále uměla své encounter powery (žádné vyměňování) a mohla je použít každý tolikrát, kolik je počet powerů pro daný lvl, takže třeba na lvl 10 bych třeba mohl 3x použít ten samý encounter power, nebo 2x jeden a pak jiný atd. Tohle by byla moc pěkná modifikace pro 4E myslím.
Systém použití Síly v Saga pravidlech je také zajímavý hybrid, kdy máš nabraný určitý počet encounter powers (s tím, že si je můžš vzít vícekrát pro opakované použití), které ještě ke všemu podporuješ Use the Force skillem, který jim umožňuje zůstávt relevantní i na vyšších úrovních (lepší hod - více muziky). Je to věc, o kterou se podle mého měl snažit v 3E systém Metamgic featů (o úspšnosti tohoto ať si každý udělá obrázek sám).
ShadoWWW: myslím, že bys mohl hodit okem třeba
sem pro inspiraci. Je tam víceméně kompatibilní systém
spellpointů (něco jako magy z DrD),
Recharge systém, kde se kouzla dobíjejí po určitém počtu kol a dokonce i možnost pálit životy za kouzla (
vitalizing). Všechno původně Unearthed Arcana pro 3.5 (neplést s Arcana Unearthed a Arcana Evolved :) ). Paizo bohužel zatím žádné oficiální varianty nevydalo.
Gurney: Na PF2 si asi ještě řádně počkáme, pokud je 5E nedonutí inovovat :)