Šaman píše:
Čím se budu bránit provokaci, strachu, nebo odolávat přesvědčování?
DnD oficiálně? Charisma (shrnuje veškerou sílu osobnosti atp.)
Neoficiálně? Právě Wisdom.
Ono obojí má určitou logiku - Charisma vychází z úvahy že ten atribut shrnuje veškerou sílu osobnosti jak co do přesvědčování, tak co do přesvědčení a zápalu a samozřejmě se sebejistotou. Wisdom vychází z úvahy, že ti, kteří jsou myšlenkami při zemi a jsou zakotveni v realitě a zkušenosti a dokáží si všímat detailů a číst mezi řádky jsou těžcí na zmanipulování.
Taky se dá použít různé staty pro různé situace podobně, jako třeba GUMSHOE (a po jeho vzoru já ve Fate SW) nerozeznává lhaní jako takové jako dovednost ale považuje jí za aspekty jiných sociálních dovedností, které lhaní v nějaké formě zahrnují - tzn. lhaní nemá vlastní stat ale váže se k jiné dovednosti podle kontextu užití.
V téhle logice budu jako "vůli" používat Intelligence, když se mě někdo bude snažit zblbnout v "racionální" diskusi lacinou rétorikou, Wisdom, kdy se mě někdo bude pokoušet vyprovokovat, urazit atp. a Charisma, když se mě někdo bude pokoušet zastrašit.
Ono já sice chápu, že je intuitivní mít na takovéhle věci konkrétní stat, ale občas je ve skutečnosti výhodnější to rozdělit právě podle nějaké takovéhle logiky, protože to umožní vytvořit přirozenější interakce a dá to postavám možnost mít jiný typ vůle který se projeví v jiných situacích - budeš mít válečníka, který se před nikým neroztřese, ale bude snadné ho vyprovokovat, kněze, který bude mít sebekontrolu ledovce, ale půjde ho zblbnout lživými nebo zkreslenými argumenty a čaroděje, kterého vživotě nepřiměješ, aby sežral nějakou intriku, ale kterého zastrašíš ranou do stolu a pořádnym křikem. Což všechno dává smysl, ale když z toho uděláš jeden stat, tak tuhle rozmanitost ztratíš.
(pokud se Ti nelíbí "přesvědčení" jako slovo, tak třeba "odhodlání")
EDIT: btw., Charisma (alespoň ofiko DnD) nemá žádnej vztah ke vzhledu postavy, jde skutečně o její vnitřní (duševní) kvalitu.