Šaman píše:
Na druhou stranu úplně zrušit dovednosti vede k méně kompetentním postavám
Vůbec ne nutně. Kompetence není dána staticky, ale vztahem mezi bonusy (základem hodu) a obtížnostmi. Detaily sem psal včera
tady v tom postu.
Celá otázka toho kolik budeš mít dovedností je vázaná k otázce toho, jak detailně chceš kompetenci vymezovat a tvořit jednotlivým postavám jejich "vlastní" oblasti v nichž mohou "zářit". Viz i System Toolkit kapitola o žánrech a počtu dovedností a dovednostních bodů.
Za předpokladu, že budou mít dovednosti stejnou šířku (každá dovednost +- stejný počet případů užití ve hře), což je optimální a dovolil bych si tvrdit i "správný" stav věci, tak když budeš mít hodně dovedností a relativně málo dovednostních bodů, tak budou postavy hodně diferencované s "výhradními" oblastmi specializace.
Když budeš mít hodně dovedností a hodně dovednostních bodů, tak dostaneš postavy, které budou méně diferencované mezi sebou (jejich dovednosti se budou překrývat a nebudou mít tolik "výhradních" oblastí), ale hráčům tím umožníš, aby si detailně vykreslily specializaci samotné postavy (co opravdu umí lépe než něco jiného, i když toho vlastně umí hodně)
Když budeš mít málo dovedností, tak vytvoříš postavy, které budou mít velký překryv a budou "vnitřně" stylizované skutečně jen svou top specializací.
První případ je typicky hra o nějakých specialistech co fungují v týmu a potřebují se vzájemně doplňovat. Např. "Leverage" žánr kde máš sociální postavu, hackera, řidiče, mlátiče atd. přičemž postavy obvykle umí něco málo od ostatních, ale zdaleka ne tak dobře. Druhý případ jsou hry kde jsou postavy poměrně soběstačné, přesto jsou mezi nimi cítit výrazné rozdíly a i když každá postava zvládne většinu situací vyřešit sama, tak se hodně liší jak a čím to udělá - Star Wars, superhero & komiks atp. Třetí případ jsou hry, ve kterých se buď rozdíly hodně stírají a jde opravdu o to, v čem někdo exceluje (mohli by to být nějaké Scion style postavy atp.) nebo o hry, které mají stylizačně velmi vyhraněný důraz na pár věcí a ostatní je odsunuto na pozadí.