Pjotr: ta přímá závislost mezi lidskostí a stářím byla v oWoD, v nWoD to sice rámcově pořád má vliv, ale už to není tak jednoznačné.
V Requiem třeba fakt staří upíři průběžně (co 200, 300 let) padají do dobrovolného torporu za účelem snížení svojí blood potence zpátky na příčetně nízkou hodnotu a při té příležitosti se jim obvykle obnoví i část lidskosti s tím, jak Bestie spala a jak oni sami snili o okolní společnosti.
Ebon: Ale tak právě o tom ty čistí supernaturálové jsou - oni to prostě nejsou lidé. Jejich schopnosti jsou jim přirozené - některé fakt husté věci je vyšťavují (náročné disciplíny a drahé gifty u upírů a vlkodlaků, paradoxní kouzla vyžadující quintessenci u mágů...), nicméně to je jen vrcholná část jejich možností - ty běžné věci oni prostě mohou dělat jak chtějí protože ty vychází z toho, čím jsou.
Tj. pro čisté vlkodlaky není proměňování žádný "big deal" a prostě shiftují sem a tam jak se jim zrovna hodí - nic moc je to nestojí, je to pro ně tak přirozené a naročné jako pro člověka vyskočit nebo se rozeběhnout (doslova).
Praví mágové nemají problém s kouzlením, prostě protože oni jsou svým způsobem doslova zdrojem magie - nemusí se doprošovat žádných entit a pracovat s "cizí" energií (jako thaumaturgové), nemusí obskurdními rituály vrážet páky do skulin reality a uvádět v chod složitá domina přirozených následků (jako okultisté), nemusí ždímat sebe sama k oživení nějakých svých skrytých talentů (jako psionici), ani nemusí náročnými postupy vkládat hromadu vlastní síly do oživení "statické magie" (tj. již existující, ale "spící") magie (tak, jako sorcereři). Jejich magie jim je dána z jejich duše a vychází z jejich vlastní vůle a oni prostě tak nebo onak přetváří okolní realitu tím, že jen chtějí.
Ty hry jsou právě o tomhle. Jako vlkodlak se můžeš měnit a "jen tak" interagovat se spirity a přecházet do spirit realmu. Jako upír bullshituješ a manipuluješ svoje okolí a těžíš z toho, že si predátor ve vlastním prostředí. A jako mág prostě kouzlíš.
Resp. to je výchozí premisa těch her, ty hry jsou pak o tom, co tohle všechno pro Tebe znamená, kde se to pro Tebe začíná komplikovat, jak to mění to kým jsi a jak vnímáš okolní svět a jak ten vnímá Tebe atd. Tj. vlkodlaci jsou o tom jak máš otevřený mnohem bohatší svět, ale vlastně se tím vyčleňuješ z toho normálního, mágové jsou pak o tom, že žiješ ve světě lidí kteří magii dusí a o věcech, které nejde (snadno) získat nebo udělat ani s pomocí kouzel.
Pokud chceš hrát hru, v níž je kouzlení omezené, náročné a vzácné, tak nechceš hrát mágy, ale některou z "nižších" forem kouzelníků - okultisty, psioniky, thaumaturgy nebo čaroděje (sorcerery) (v tomto pořadí, cca). Pro okultisty je všechno hrozně složité a i když můžou kdeco, tak reálně umí jen málo, psionici zvládají víc, ale všechno je pro ně hrozně náročné, thaumaturgové mají širší možnosti a dokáží je snáz, ale je to pro ně hrozně riskantní a čarodějové dokáží skoro totéž co (slabší) mágové, ale v hrozně omezené míře. Na druhou stranu i právě kvůli všem těmhle omezením to jsou pořád ještě lidé, mnohem víc než ti mágové - nikdo z nich nemůže kdykoliv udělat něco jen tak ad hoc at will kdykoliv si zlíbí. Mág může.