Huh. Tuším, že to bylo zmíněné někde v základním rulebooku, ale teoreticky by to mohlo být k nalezení v second sightu.
Každopádně prostě existuje věc (proces, přírodně-supernaturální zákon...) kterému se říká... well, každý mu říká jinak :D Řekněme třeba "shading" (další možnosti jsou "occultation", "wail" atd.) Shading říká, že okultní věci jsou okultní a jako takové jsou mortály běžně nepříjimané. Když se lidská mysl střetne s projevem nadpřirozena, okamžitě se ji pokusí odfiltrovat - tím, že ji přehlédne nebo "vyplní" nějakým vysvětlením (pokud si lusknutím prstů zapálím cigaretu, mysl mortálího svědka si do mé ruky doplní sirky atp.) Tam, kde už není možné ani jedno, ani druhé, nastane post-traumatická reakce - mortál si pamatuje zážitek po dobu okamžitého šoku - což může být v řádu minut, hodin až dnů - a s tím, jak se z traumatu oklepává, se toto v jeho paměti postupně vytrácí a zaměňuje (z napůl proměněného vlkodlaka se stane jen zarostlý zavalitý nepřátelsky laděný násilník atp.)
Technologické záznamy selhávají. Fotky chytí špatný odraz světla nebo blesku, vyjdou rozmazaně, jakobys v momentě focení pohnul rukou, kamerové záznamy se rozzrní, věci se odehrají "in between the frames" atp. Pokud se nějaký záznam vydaří, dojde k jeho pozdější korekci - "znekvalitní se", náhodně se zničí / je ztracen atp. nebo se naopak zvýrazní natolik, že ho kdokoliv označí za "špatný photoshop" popř. ho lidé začnou považovat za "umělecký záznam" aj. Povšechně platí, že digitální média korodují rychleji, než stará analogová.
Dále platí, že různí supernaturálové mají k tomuto odlišný vztah. Mágové jsou chráněni autonomně - jakákoliv pravá (probuzená) magie se by definition ztrácí ze světa sleeperů. Ve starých mázích za to mohla síla Konsenzu reality, která magii prostě vytlačila, v nových mázích za to může Abyss, která "reziduální" magii včetně jejích "stop" pohlcuje pryč z hmotného světa. Mágové pro to nemusí vůbec nic dělat, prostě se to děje a oni na to můžou v podstatě až spoléhat (handy v malém měřítku, ale z širšího pohledu jim to spíš drásá nervy, ve starých a nových z odlišných důvodů, ale tak nebo tak je to občas dovádí až k nepříčetnosti... některé dokonce doslova a nejen "až k", ale "za hranu")
Vlkodlaci jsou krytí odlišně - jejich kryno/garou forma a samotná proměna mají nativní vlastnost děsivosti - mortál, který je spatří, to fakt těžko rozdejchává (fight or flee reakce s tím, že fight není možnost, takže spíš faint or flee) - popravdě to je tak silné, že to dost těžko rozdejchávaj i hunteři a ostatní supernaturálové (vyjma takových specifik jako jsou mágové s nahozeným dost silným aktivním mind/spirit shieldem atp.) Vlkodlačí gifty sou spirit-powered a jako takové jsou součástí spirituálního světa, takže jsou stíněné shadingem velmi silně, podobně jako jiné vlivy spirit vůči světu (viz Book of Spirits).
Upíři jsou v tomhle považovaní za nejvíc rizikové - nikdo neví moc proč, ale jejich disciplíny mají v porovnání s mágy a vlkodlaky nejmenší krytí (pořád existuje, ale je povšechně trochu slabší). Teorie se různí od toho, že jsou kdo ví proč "nejpřirozenější" ze všech přes to, že to podporuje děsivost, která je součást jejich predátorské adaptace až po různá mystická vysvětlení. Z tohoto důvodu upíří společnost zavedla pravidlo "masquerade", které upírům zakazuje používat disciplíny před očima mortálů (což je, pochopitelně, nejporušovanější ze všech jejich pravidel - zároveň také jedno z nejméně vymáhaných a nijak extra moc trestaných. Aspoň do chvíle, než to nějakou skupinu vampire hunterů dovede k vyvraždění půlky upíří populace v okolí...)
Výše uvedené je "general WoD-lore". Netuším, v jaké knížce je popsaný ani jak moc to je oficiální a jak moc community-based z různých diskusáků, blogů a webů, ale všichni koho kolem WoD znám to takhle nějak uznávají.
Systémové zobrazení věcí je trochu víc dané:
- proražení shadingu umožňují nějaké merity (s nimiž lze dělat např. věrné a stálé záznamy... když si na wod-indexu najdeš daný merit, je u něj i jeho zdrojová příručka, tam by se dalo najít víc)
- hunteři mají volňásek - shading na ně osobně nikdy nefunguje - Vigil v jejich nitru ho vždycky propálí. Nedokáží pořídit záznamy (pokud nemají příslušný merit), ALE někteří z nich dokáží poznat vliv shadingu na záznamy, které potkají (dokáží říct, zda je shading pozměnil - ti co se na to specializují dokonce i proč a v čem... na rekonstrukci je opět ale potřeba speciální merit, tohle je v podstatě jejich occult/investigation "permission"
- okultisté jsou někde mezi mortály a huntery, v závislosti na hrubé úrovni své iniciace. Psykeři a ritualisté co mají na deníku napsané vícetečkové merity ze second sightu se obecně považují za vyjmuté z vlidu shadingu na úrovni supernaturálů
- všechny hlavní classy mají své half-breedy. Sleepwalkeři (half-mage) dokáží vidět plně skrz. Ghoulové (half-vampire; ti ustálení, ne ti, co se jen trochu napili krve...) jsou většinou braní jakože taky, i když někteří mladí mohou být pořád lehce postiženi myslím. Wolfblooded (half-werewolfs) jsou na tom složitě, protože se nějak dělí na neiniciované (nesou vlkodlačí krev, ale nejsou si toho vědomi a vyjma toho, že s vlkodlakem počnou dítě co bude vlkodlak je to nijak neovlivňuje), kteří jsou na tom v podstatě jak mortálové a na iniciované, kteří jsou na tom cca jako ghoulové
Pokud někdo, na koho působí shading, vidí nadpřirozenou věc, tak si... něco... hází. Různé skupiny používají odlišná pravidla - některé hází Composure nebo Resolve, jiné willpower. V pravidlech je tuším willpower. Jak to je s možností ho pálit (nebo nutností ho pálit dlouhodobě) netušim.