První a nejdůležitejší věc - Dalcor na Kostce! A hned s článkem, awesome!
A musím říct že s fakt zajímavým - Dragon Age jsem měl možnost si vyzkoušet jednou a velmi krátce, od té doby už jsem se k tomu nedostal. Navíc se mi docela líbí že jdeš rovnou k tomu kde se láme chleba (a mnohdy bohužel i celé herní systémy) - k boji.
Musím říct že se mi taky docela líbí to nakupování speciálních efektů za body, ale za tu krátkou hru jsem neměl moc příležitost to nějak moc vyzkoušet. Totéž pravděpodobnosti - přišly mi tehdy docela ok, ale za tu chvilku... mimochodem podle toho co tam píšeš mi to přijde jakoby Green Ronin udělal vlastně d20 systém a aplikoval do něj houserule s 3d6 hodem (tady na kostce svého času mimochodem vášnivě diskutované) namísto dvacetistěnky, ale už moc nedomyslel co to udělá s pravděpodobností.
S čím bych hodně polemizoval je, že Dragon Age (alespoň pokud se bavíme o Origins, tuším že když to Green Ronin vydal, ještě ještě nic jiného nebylo) je kdovíjak dark fantasy a tudíž že by PnP RPG mělo být grim’n’gritty, aby dobře emulovalo svět DA. Tak nějak "formálně" se proti tomu nedá nic namítnout, protože DA obsahuje všechny ty klasické klišé žánru - upřímně, mám dojem jakoby tvůrci DA settingu jeli podle seznamu, aby na žádné nezapoměli a byli tedy dostatečně grim-dark-cool. Jenže v tom příběhu samotném je to všechno hlavně kulisa k veskrze hrdinskému příběhu o vyvoleném, který v zásadě všechno vymlátí a zachraní svět. Že věci kolem sucks se hlavního hrdiny prakticky přestane týkat po jednom z relativně krátkých (aspoň ve srovnání s délkou celé hry) úvodů a nebýt krvavých stříkanců, eeeevil magie, zotročených elfů a utlačovatelské církve, na tom příběhu se prakticky nic nezmění. Navíc ta dark fantasy jaksi moc neproniká do gameplaye samotného, který se v zásadě nijak moc neliší od jiných PCRPG. Takže pokud je ta grim'n'dark stylizace pro PnP hlavně takové pozlátko, paradoxně to věrně kopíruje DA:O.
S čím naopak souhlasím - bojově orientovaní roguové a vodítka pro vytváření férových soubojů zrovna tady dost chybí. Sám sice rád hraju nepříliš bojové tuláky (zrovna nedávno jsem přemýšlel nad tím jak pro 5e vyrobit mimo jiné Rogua podobného tomu z AD&D, kde je má právě jen ten backstab) a tabulky pro stavbu střetnutí nepoužívám (a přemýšlím jestli jsem někdy viděl nějaké, které by opravdu fungovaly - aniž by se musely odvolávat na nějaké to "to víte, ono je to vlastně víc umění než věda"), ale v pokud někdo chce emulovat DA, obojí (resp. v druhém případě aspoň pokus o něco funkčního) mi přijde jako dost důležité.
Mimochodem, shodou okolností jsme se nedávno bavili o tom, že pro hraní v prostředí Dragon Age by se výborně hodilo 13th Age. Není to sice úplně jedna ku jedné, ale ta hra používá naprosto stejné archetypy postav (včetně toho DPS-rogua), má vodítka a rady na to jak udělat férové souboje a v zásadě by stačilo vynechat některá povolání (Kněz) a omezit přístup k některým spellům (musíš být Blood mage, aby jsi mohl mít Charm). Že je to dost hrdinsky laděné RPG odpovídá Dragon Age ve skutečnosti velmi přesně.