MarkyParky píše:
Takže to už je dneska podruhé, co jsem od tebe dostal sprďana za někoho jinýho
Ty máš ale fakt blbej den, co? :)
Ale všimni si, že kdybys místo pro Altar dělal autora třeba pro Mytago, tak ses vyhnul obojímu, takže si za to vlastně můžeš sám :p
MarkyParky píše:
Odmítáš hry, která mají sice na počátku strmou, ale následně odměňující křivku učení.
Zaprvé neodmítám (jako celek) - jasně jsem napsal, že mi takové hry "vadí" v případě, že vedou k něčemu jinému, než co dotyčný hráč / herní skupina očividně touží dostat.
Typický příklad jsou třeba Mage, které jsou pro začátek dost těžké - jsou ohromně komplexní a provázané, ani ne tak systémově, jako koncepčně a začít je hrát vyžaduje dost trpělivosti (a to i když máš někoho, kdo Ti do toho dává intro).
Pokud chceš ale hrát hru o moderní magii, je to boží systém a ta počáteční investice stojí za to; pokud chceš ale hrát hru o tajemném, neurčitém a mystickém přízemním okultismu... jako jo, jde to i v Mage a já to v nich třeba umím, ale vidět to u začátečníka, ihned ho varuju, že se snaží ulovit králíka orbitálním bombardováním z galaktického bitevníku. Aniž by přitom zničil okolní les. Jde to, ale je dost zjevné, že je potřeba, aby ten bitevník ovládala fakt zkušená posádka, jinak kvůli králíkovi provedeš planetární genocidu a že by pro dotyčného bylo lepší zkusit to pro začátek s obyčejnou puškou.
U Mage to je dobře demonstrovatelné, i když to u nich moc nenastává, protože jde o iteraci WoDčka, navíc pro většinu lidí to není intro-WoD hra a lidi co po nich šáhnou už vědí, pro co si jdou... ale tentýž princip platí i pro jiné hry, kde k tomu běžně dochází.
Každopádně sem v téhle diskusi nechtěl mířit k tomu, jaké hry (nebo jaké typy her v obecnější rovině) jsou nebo nejsou dobré - jde mi o to, že prostě potkávám (na netu, na conech, na srazech...) lidi, co hrají hru v systému, který pro mě očividně není kompatibilní se stylem, kterým chtějí hrát. A rád bych jim poradil, že by mohli šáhnout po něčem vhodnějším. Většinou mě napadne i několik různých variant. A je jedno, jestli to je prostě "špatný systém" nebo "dobrý, ale pro ně nevhodný systém". V ten moment to vyjde nastejno. (Mimochodem totéž platí pro přes koleno lámané násilné modifikace systémů... když si vezmu, kolik času někdo strávil snahou modifikovat oDrD do SF a porovnám to s investicí nutnou po tom najít si a naučit se nějaký primárně SF systém...)
Jenže většina těch lidí v praxi nejsem schopný přesvědčit ani k tomu, aby se na ty hry třeba podívali, což je pro mě dost divný mindset - já když do něčeho investuju čas, tak když mi někdo řekne "dá se to dělat jinak / něčím jiným", tak to aspoň zkusím* nebo se na to podívám - jenže lidi takhle moc nefungujou a mě to přijde často škoda, tak jsem založil tuhle diskusi.
*note, Colombo: Ne, pořád odmítám šáhnout na LaTeX. Nebo na jakejkoliv jinej markup/down/whatever-tag, když jsme u toho.
MarkyParky píše:
Zvenku to pak možná vypadá jako že "lidé s biasem překecali dalšího chudáka, co se musel naučit komplikovaná pravidla, aby si s nimi zahrál"
Tohle není to, o čem jsem mluvil. Já mluvil o tom, že někdo zvenku s vlastní skupinou hledá na netu / conech / srazech nový systém a narazí na tyhle biased lidi co mu dodají chybnou informaci a on se na jejím základě rozhodně šáhnout po nevhodném systému, čímž se k němu začne (dle výše uvedeného bodu "1") "uvazovat".
Když skupina přibere nováčka nebo když Tě někdo naučí systém, který už sám hraje, tak to je dost jiná situace než ta, co jsem měl na mysli.
MarkyParky píše:
a přitom já (a se mnou bambilión backerů, kteří dali dohromady 150k$ na druhou edici AW)
interesting. Zrovna AW tuhle podmínku podle mě bez problémů splňuje, dokonce bych se na něm nebál demonstrovat určité věci ohledně její dobré implementace, ale to bych s dovolením radši případně pitval někde jinde.