Mám pár postřehů do diskuze, každý trochu k něčemu jinému.
1. Problémy s DrD II u malkina
S tím to tady Sirien založil. Četl jsem na RPGF jeho příspěvky taky a moc jsem nechápal, v čem se asi stala chyba. Tak jsem se s ním domluvil, vyrazil se podívat k nim na sezení a troufám si říct, že chápu příčinu většiny problémů, se kterými se potýkal. V tomto případě si nemyslím, že by pomohlo přesvědčit je na jiný systém. Hráči se jen musí naučit hrát RPG (většina má nulové až minimální zkušenosti, neznají se ani moc navzájem) a vypravěč se musí naučit vést hru v náročnějších podmínkách. Netroufám si odhadnout, jak moc by jejich výchozí situaci ovlivnila jiná pravidla, ale myslím si, že nijak zásadně.
2. Noví hráči a "dračák"
Před pár týdny jsem hrál ukázkové dobrodružství s kamarády, se kterými hraji ve velké míře deskovky. Hráli jsme to ve F4C, já vypravěč a tři hráči, ze kterých jeden se mnou roky hrával DrD II a dva nehráli nic. Jeden sice tvrdil, že dračák zná a hrává na táborech, ale ve výsledku to nebylo Dračí Doupě (a asi vlastně žádný konkrétní systém) a jeho představy se dost zásadně minuly s realitou. Jako podstatná se ukázala přítomnost kamaráda, který uměl hrát RPG (i když ne F4C) a díky němu i ostatní dva docela rychle pochopili, jak by to mělo vypadat a hra se velmi slušně rozběhla. Takže souhlasím s tím, co tu padlo, že často nejde ani tak o pravidla, jako o schopnost hráčů přijmout principy RPG hraní.
3. Setting a Systém
Obnovujeme teď s bývalými hráči DrD II po roce skupinu a přišla otázka na to, co chceme hrát. A ukázalo se, že klíčová je preference konkrétního settingu (např. Star Wars) a je úplně jedno, jaká k tomu vezmeme pravidla. V tuhle chvíli by byli hráči přesvědčitelní na jakýkoliv systém, pokud by se dalo ukázat, že v něm jde hrát to, co chtějí. Proto si myslím, že by pravidla bez konkrétního settingu (např. FAE) měla obsahovat více ukázkových aplikací. Jsem totiž přesvědčený, že nováčci v zásadě netuší, jak chtějí hrát (jaké mají hráčské preference co do systému), ale mají představu, co chtějí hrát, tj. jaký žánr a setting. A sáhnou nejrychleji po pravidlech, která jim to nabídnou v nejjednodušší podobě, tedy například s hotovými rasami, magií apod. a ne s možností "dodělejte si to podle sebe".