Dungo: magické manufaktury vznikly někdy koncem druhé a kolem třetí edice, kdy se z efektu magic itemů stala natvrdo uvažovaná součást postavy (systém, resp. adventures a později různé rady a tabulky v DMG atp., začal předpokládat, že na určitém levelu máš určité množství předmětů s určitou silou). To začalo vést k brutální inflaci magických předmětů, což si vynucovalo jeden ze tří efektů:
- buď se hra začala topit v magických enchanterech v každé druhé vesnici
- nebo ze sebe musel DM začít ždímat nepřeberné množství dávných magických impérií, jejichž pozůstatky se stále válí v každé druhé rozvalině
- nebo ses musel smířit s tím, že ten svět je jedno velký magický smetiště for no bloody reason (Forgotten realms FTW!)
Čtvrtá edice šla ještě dál a udělala z toho absolutní peklo (průměrná i low level postava na sobě měla víc magie než kolik na sobě my dneska nosíme elektroniky - kdyby byla magie jen lehoulince radioaktivní, všechny postavy by spojeným efektem svého vybavení nejpozději do 30 let věku zemřely na rakovinu) - a nešlo se tomu vyhnout, ty bonusy cos z toho dostával byly natvrdo vepsané do systému, do encounter tables, do monster v Monster manualu.
To mělo za následek, že se z toho stal hroznej nepřehlednej bordel kde si bez online aplikace nedokázal udělat ani 1th level postavu a kde zkušenej hráč udělal postavu co měla doslova 3x větší bonusy než postava kterou udělal začátečník. Problém magické inflace proletěl stropem a vesele mířil do stratosféry. Magické předměty byly brané takřka jako tuctová výbava, měla v pravidlech uvedené ceny a šla koupit pomalu na každém druhém bleším trhu jakoby se nechumelilo.
Autorský tým 5e se velmi rozumně rozhodl, že celému tomuhle bordelu je potřeba udělat velmi razantní konec a v podstatě to položil na špalek a sejmul popravčím mečem +5 (který následně rituálně roztavil v nejbližší sopce).
- DnD 5e je postavené tak, aby postavy stály na schopnostech a ne na itemech
- Itemy sou postavené tak, aby i když je máš nepřebily vliv schopností
- Všechny ceníky byly roztrhány a zahozeny a byly naopak nahrazeny doprovodnými kategoriemi znějícími jako "uncommon", "rare", "legendary" sloužícími k naznačení toho, že tyhle věci se fakt neválí všude okolo
- DMové jsou nabádáni k tomu, aby každý byť slabý magic item měl nějakou vlastní alespoň malou storku v pozadí