V čem je trpaslík zloděj v DrD lepší než než hobit zloděj se stejným rozložením hodů, konkrétně pokud jde o vrhací sekery? S hobitem by měl být v boji vyrovnaný, o co vyšší má trpaslík díky díle útok, o to vyšší má hobit obranu díky obratnosti a naopak. A pokud hobit ustoupí tak daleko, aby mohl vrhat, je n tom trpaslík hned bit dvakrát díky obratnosti počítané do útoku vrháním i do obrany. Pokud se hobit nenechá hned zatáhnout do boje nablízko a bude moct použít kuši, dostává další bonus za rasovou zbraň, kterou trpaslík použít nemůže.
A když by proti sobě nestáli dva zloději, ale dva lupiči, tak hobit trpaslíka ukope díky většímu počtu bodů (které se odvíjí od obratnosti) a obrovským útočnostem, kdy se trpaslík útoku neuhne, zatímco hobit ano.
Samozřejmě by s tím dost zahýbal poměr síly a obratnosti - vysoký hod na sílu a nízký na obratnost u obou by prospěl trpaslíkovi, vysoký hod na obratnsot a nízký na sílu nahraje hobitovi, a pokud se nenechá zatáhnout do boje nablízko, tak bude trpaslík v háji.
Ze stejného důvodu je trpaslík o 3 body horší než stejně nahozený kroll - jen samotný rozdíl 2 dělá bonus za velikost, a další 1 za maximální sílu (i když v polovině případů ten rozdíl bude nulový). Tedy každý útok krolla je v průměru o 3 vyšší (na 1d6 to je 50% šance na zásah), tím i větší šance na uplatnění útočnosti zbraně. U obrany to takový rozdíl není, ale trpaslík není o moc obratnější, ale je zase o 2 menší, takže spíše bude zasažen a spíše bude zraněn. Vše se ještě násobí počtem útoků za kolo, v případě magických zbraní s posílenou útočností ještě o další rozdíl. Reálně to znamená, že kroll válečník dává proti trpaslíkovi válečníkovi v průměru o 5 větší zranění na útok, při dvou útocích za kolo je to už průměrný rozdíl 10. Násobeno počtem kol běžného boje, násobeno počtem bojů za sezení, a násobeno počtem sezení v kampani dělá rozdíl v desetitisících HP uděleného zranění. Pokud nejsou vedle sebe v jedné skupině, tak rozdíl samozřejmě viděl není, ale když jsou, je velmi zřetelný. A je to taky prakticky jediný důvod, proč jsou krollové v DrD oblíbení a hraní.
Vyřazení pravděpodobnosti seslání kouzla je instatnt elf s Int 21/+5 pro všechny kouzelníky. Není to powergaming, ale je to stejný výsledek, proč či hráči kouzelníků berou elfy a nahazují jim nejvyšší inteligenci - selhat v rozhodujícím drahém kouzlu (nedej bože kriticky u důsledného či škodolibého GMma) je obvykle fatální průser, zvlášť když se PJ snaží nastavit protivníky úměrné družině.
LokiB píše:
Ono z toho stejně míru powergamingu hráčů imho nepoznáš.
Ne, a ani o to nešlo. Napřed jsem se podivoval vysokým číslům, ale pokud jste zvyšovali vlastnosti, tak to už tak divné není (a powergamer byl PJ :-D )
Jen mě to zajímalo. A máš u mě velké plus za čistě lidskou kampaň. Pokusy jsem zjistil, že pokud mají rasy výhody ve vlastnostech, hraje lidi maximálně 20% hráčů, ale když bonusy zruším, stoupne tenhle počet na 80%. Což podle mě powergaming (nebo "číselná optimalizace postavy") je.