Šaman: co je nehratelnýho na tom elfím válečníkovi, co jsem tu postoval? Že má málo životů oproti trpovi? jasně. ale zas má vyšší obratnost, takže je typicky (třeba i tou ohnivou koulí) míň zraňovanej. Nechci tu rozjíždět statistiky o kolik je lepší mít +4 životy oproti +2 OČ
Ten problém pro mě byl, že DrD opravdu neumělo hráčům vysvětlit a v pravidlech použít, k čemu může být slušná inteligenci a charisma (kromě pár pastí u kouzel třeba) ... to bylo na PJ a domluvě skupiny. takže tyhle staty pro povolání, která je nevyužívala přímo, byly k ničemu. Jen hrdost hráče bránila v tom, aby nedal svojí postavě tu nejnižší hodnotu.
Stačilo tyhle staty zakomponovat do běžného života postavy, do dalších aspektů hraní, dokonce i válečníka (kromě smutného případu zastrašování),a hned by se elfí šermíř hrál stejně dobře, jako ten trpasličí.
Ano, ano, DrD nemělo dobrou zabudovanou podporu pro komplexnější hraní, to je prostě fakt. Kdyby mělo, nebo když si ho někdo doplnil, tak se rázem z pro mnohé nehratelných kombinací staly celkem zajímavé volby. a hráče by tolik netrápilo, že mají o +1 menší UČ.
Imho tehdejší autory nenapadlo, jaká bude hráčská komunita, všechny tyhle nuance, které se ukázaly až v praxi.
Protože to, jestli hráčům menší stat vadí nebo ne, bez zkušeností nenasimuluješ a ani nevymyslíš.