Tarfill: já překládal Deluxe verzi, která byla "novou edicí" vydanou 2012, tuším. Savage Worlds jako systém je z roku 2003. A je to systém poměrně rozšířený, s hodně settingy a doplňky.
Autoři dají v některých ohledech na odezvy fanoušků a tak v té Deluxe verzi některé věci upravili, vylepšili, dotáhli atd. V době vydání to tedy byla Deluxe verze. Ale to neznamená, že by to by Definitivní verze :)
No a teď chystají vydat novou verzi, která bude zase o trochu dál ... jak se herní svět vyvíjí.
Oni měli z mého pohledu vždycky problémy s disciplínou při psaní pravidel. Nedrželi se vždy termínů, takže třeba dost volně používali například round, turn, což obecně nevadilo, ale pak byly specifické situace, kdy to bylo třeba odlišit a v pravidlech to nebylo úplně jasné.
I další termíny si vyžadovali nějaké komentáře a konsenzus, protože psaný text mohl mí tůrzný výklad, jako u většiny pravidel.
No a ta nová edice, kterou teď dělají, by to měla víc učesat, dotáhnout. Imho si od toho slibují něco jako 5E u DnD ... tedy že to přitáhne i lidi, kteří předtím měli třeba se sytémém problémy, že se stane jasnější, přehlednější.
To, co bylo často diskutováno na fórech (a jejich fóra jsou podle mě dobrá, autoři reagují), bude mít jasnou formulaci v pravidlech, plus předělání některých mechanik, aby byly zajímavější/použitelnější/whatever
nebo jako příklad jde vzít magie - teď má typicky většina magických sil trvání 3 kola za 3 body síly, s možností prodloužit dál a dál o 1 kolo za další bod síly.
Což magii dost omezuje když nehraješ se Settingovým pravidlem "Bez bodů síly" (což jde, ale má to zase jiné dopady). V nové edici to prodluží aspoň na základní trvání 5 kol a i to prodlužování bude nějak levnější.
je to celé důsledek zkušeností, kdy si na toto hráči stěžovali, že na to, jak jsou v SW magické postavy obvyklé, je jejich využití pro některé styly hry omezené.
SW má poměrně dlouhou tradici ve specifických mechanikých jako Honička (tedy jak vyřešit pronásledování, ať už honíš na koních lupiče, nebo ujíždíš autem policajtům, nebo se jako Han Solo snažíš uniknout pronásledování tie-fighterů), nebo Dramatický úkol (jak zajistit vyřešení nějakého komplexnějšího úkolu - přerušení magického rituálu, otevření brány, odstranění bomby, ... pod časovým i jiným tlakem), Sociální konflikt (různý typy vyjednávání, soudního procesu, přesvědčování královské rady k vyslání pomoci, ...) a i Hromadných bitev (mnoho jednotek na obou stranách, jednoduchá pravidla pro jejich střety).
A průběžně se ukazuje, že tyto mechnaiky je možné zlepšovat, aby se to hrálo lépe. I tohle nová edice má za svůj cíl. Jak to bude v praxi, uvidíme.