No,
když vidim, jak dneska mladý lajkujou kdeco, tak zrovna lajky jako takový jsou pro mě pro hodnocení podřadné. Čímž nijak neshazuju práci Maelika nebo Dael, prostě jen říkám svůj názor.
Co se týče tohoto článku, určitě se najde někdo, komu se to bude líbit. Myslím si však, že z hráčů DnD to bude velmi malé procento, tudíž by ta snaha mohla vyjít zbytečně (neosloví to tolik hráčů, kolik by mohlo). Což ale právě u jiného systému by mohlo jít lépe (např. již zmíněné DrD2).
A proč ne?
Dokážu si to ještě představit v určitých situacích na velmi nízkých úrovních třeba první, druhé. Zde hráči nemají ještě tolik schopností a kouzel či pozic kouzel, aby měli k dispozici takový účinek, který by mohly bylinky plně vynahradit.
V některých případech by skutečně mohlo nastat, že postavy budou chtít / muset / potřebovat nějaké tinktury uvařit. Pak ale přichází spousta proměnných:
- "Chci se projít ven a najít nějaké bylinky na..."
"Je zima, nic neroste, vše je pod sněhem, zkus se obrátit na nějakého místního bylinkáře / mudrce / alchymistu, jestli nemá něco sušeného na prodej..."
- "Chci se projít ven a najít nějaké bylinky na..."
"To máš blbý, jsme zrovna na poušti / v rozlehlém podzemí a fakt skoro nic tady nejni..."
- "Chci se projít ven a najít nějaké bylinky na..."
"OK, hoď si kostkou. Hmmm, po x hodinách jsi nenašel nic jakožto protijed, akorát možná nějaký bejlí na kašel..."
- "Chci se projít ven a najít nějaké bylinky na..."
"OK, hoď si kostkou... výborně, našel jsi to, co jsi hledal... a po nějaké době jsi dokonce úspěšně uvařil jed, cos chtěl..."
"Fajn, použiju ho na tohodle člověka..."
"Hoď si kostkou... á, neuspěl jsi, protivník přehodil nastavený SO a tinktura je v hajzlu..."
Zrovna bylinky jsou docela konkrétní disciplínou a ačkoliv Ty sám píšeš, že o sběr se může pokusit v podstatě kdokoliv, tak já jako GM bych tam měl podmínku, že nejdříve dostanou originál podobu té bylinky k dispozici. Kdyby mi někdo řekl jen: jdi do lesa a nasbírej tam něco, co se podobá tomuhle a tomuhle a má to takové a takové květy, listy apod, tak by musel být buď v bylinkářství / přírodě zdatný, nebo by měl hned nevýhodu na hledání.
Na nízkých úrovních postavy nejsou dlouho. Pokud se hraje aktivně, během pár hodin sezení jsou na třetí úrovni a pak již účinky bylin nahrazují regulérně kouzla.
Na vyšších úrovních je pak bylinkaření jako dovednost pro HP téměř zbytečná. Na co nemají postavy kouzla, na to budou mít peníze a seženou si potřebné hotové lektvary za nejbližším rohem, nebo ten jed prostě vstřebají, protože na něj mají dostatek životů...
Shrnuto podtrženo,
myslím, že pro epické hraní na hrdiny, kam DnD patří, je bylinkářství okrajová záležitost. Na druhou stranu pro hrdinské hraní a hry dlouhodobě na nižších úrovních, by toto mohlo zaujmout více hráčů.
Samozřejmě, pokud by se z toho stalo regulérní povolání, jak uvedl Shadowww, získalo by bylinkářství úplně jiný rozměr...