Jsem rád, že má poznámka o tom jak jsem byl usměrněn po tom co jsem se vyjadřoval k FATE, byť jsem ho neznal, padla na úrodnou půdu.
Každopádně se ti Jersone omlouvám, u tebe jsem to přehnal.
Jerson píše:
Tedy pokud bych na tomto pravidle měl něco ocenit já, tak spíše to, že se docela špatně cíleně zlepšuje, a prostě že hráči mají hrát hlavně s tím, co si na začátku navolili. Což není obecně špatný způsob a pro hru v prostředí CoC mi to přijde odpovídající.
Tak aspoň něco, zhruba jsi to trefil :-)
Tahle hra nemá expy a power gameři si ji zřejmě neoblíbí. Nevím jak vy, ale když jdu něco hrát, tak si to přečtu a s lidmi, se kterými to zkouším s tím seznámím. Což bych přirovnal k jisté formě domluvy. Takže někdo kdo chce výrazné zlepšování postavy od začátku bude vědět, že to nebude ono.
Ano většinou se člověk učí chybami, třeba u otvírání zámků, tím, že se mi to jedním způsobem nepovede vymyslím jiný a příště rychleji vyzkouším tyto dvě možnosti. To, že se mi to počítá jen při úspěchu mě nijak netrápí. Ostatně dá se to otočit - šanci na zlepšení budu mít jen u nepovedených pokusů. Tím se budu rychleji zlepšovat na začátku a pomaleji s vyššími znalostmi - což jako house rule asi vyzkouším, až budeme někdy hrát. Nicméně je to kosmetický detail.
Každopádně používání dovedností a házení na ně má svá příběhová omezení (předpokládám, že je to slovo, které ve vás vyvolá zděšení). Každopádně na test dovednosti se hází, právě v těch stresových situacích.
Nemám teď u sebe pravidla, tak jen z hlavy, doma se podívám.
Postavy mají nějaké dovednosti, z toho jednu, dvě tak kolem 70%. Dvě někdy tři kolem 50%.
Tím pokrýváte svou profesi a zbytek jsou dovednosti o které když se pokoušíte, máte určitou naději, že to vyjde.
Třeba střelba je kolem 25% u nestřílejících povolání.
Můžeme se bavit o tréningu a schopnosti natrénovanou dovednost použít ve stresu, ale pro zjednodušení (holt se tady zjednodušuje, asi špatná pravidla), vystřelíte, máte možnost se z toho poučit. Jak moc jste se z té střelby poučili je značně zjednodušené, ale já s tím problém nemám.
Každopádně je zde možnost učení se/tréningu. Něco můžete sami, něco jen s učitelem, něco je s učitelem rychlejší - pravidla vychází z doby kdy se to odehrává. Teď hodně vzpomínám, cca 4 měsíce na hod +1k10%, ale opět je to na uvážení a domluvě s přihlédnutím k reálné možnosti smrtelníků.
Třeba chcete-li se naučit šermovat musíte jen s učitelem, ale zlepšovat se můžete praxí. A učení musíte věnovat herní čas.
Tahle hry vychází z příběhu (ano, asi je to zastaralé a když máme FATE, je hřích něco takového hrát a ještě se u toho bavit), takže všechno jednání postav musí být obhajitelné příběhově.