"Zápory DnD"ÚrovněÚrovně nejsou spojeny s nějakými zásadními problémy, jediné co se jim dá vytknout, je onen fakt, že neumožňují nějaké jemnější dělení, nicméně, otázkou je, zdali je vůbec potřebné.
PovoláníS povoláními mám osobně mnohem větší problém než s úrovněmi. Je jich prostě na jednu stranu příliš mnoho (už jen v základních pravidlech, nepočítám všemožná rozšíření) a na druhou stranu příliš málo.
Příliš mnoho je jich dle mého názoru kvůli všemožným obskurdnostem typu druida (takovej divnější klerik), nebo hraničáře (takovej jinačí válečník), popřípadě zaklínače, což je v podtatě jenom jakási bizarní odnož kouzelníka, nebo barbara, což je "takový jinak fachčící válečník" a dalo by se pokračovat, na co je mi vlasdtně paladin, nemělo by jít uplácat to samé pomocí multiclassování válečníka a klarika... K čemu mi todle vlastně je, proč není povolání jenom několik málo základních a hráči není ponechána svoboda v jejich modifikování, úplně by stačili tři, nebo čtyři (i když nějaká podobná zjednodušení řešila tuším i Unhearted arcana)
A proč je jich málo? No, dejme tomu, žer nechci hrát hrdinu, ale z nějakého důvodu chci hrát třeba
gnómskou konkubínu, a teď co...? Jaké si mám vlastně vzít povolání? samozřejmě, dalo by se, pravděpodobně bych zvolil barda... ale na druhou stranu role bardek a konkubín byla velmi odlišná a je otázkou, proč vůbec by měla konkubína ovládat některá bardská umění, respektive, kde by se to naučila, a proč se namísto nich nenaučila něco úplně jiného. A nebo dejme tomu, že chci hrát obchodníka, co teprv teď? Napadá mě jen commoner...
V podstatě tak DnD zapadá svým způsobem do kategorie her typu Mountain Witch kde je role postavy pevně daná, v DnD je to nějaké typ dobrodruha, v Mountain Witch je to ronin. Samozřejmě DnD umožňuje hrát hry i jinak, nicméně primárně je určené k žánru heroické DnD-like fantasy a tudíž tento spůsob hraní podporuje ze všeho nejvíc.
Na druhou stranu, hráči, pro které je DnD určené asi nechtějí hrát v prvé řadě obchodníky, či gnómské konkubíny, takže proč by to mělo DnD nějak řešit, že?
ŽivotyJe jich hrozně moc a blbě se to počítá, zvlášť na vysokých úrovních u povolání typu barbar, ale jinak proti nim není co namítat, možná onen fakt, že se jejich počet s přibývající úrovní zvyšujě, přičemž namísto růstu počtu životů by mohly porstě růst různé "sejvy" a AC a jakási odolnost vůči magii, nicméně to by příliš přeházelo současný způsob vedení soubojů, takže bych to neměnil. Fakt životy sou OK, za ty DnDčku nadávat nebudu a ani nechci. Na druhou stranu, ony zásahové plochy, nebo získané "negativnmí traity" mají pro mnoho hráčů také něco do sebe... ale do DnD se prostě nejspíš nehodí, už by to byla příliš jiná hra.
DungeonNení co řešit, dungeony sou fajn a je v nich sranda, tož proč občas nějakej "nevyčistit". Nicméně je možná trochu škoda, že existují družinky, keré se z dungeonu nevyhrabou během cdelé dlouhé kampaně (nicméně, takový extrém už je spíš wargaming než RPG)...
ZávěrDnD vlastně není vůbec špatné, sice má nějaké své zápory, nicméně jaký produkt lidské činnosti je dokonalý?