Co chci dokázat - já když se podívám na pravidla, tak se mi zdá, že byla vytvářena tak, aby vysoké úrovně odpovídaly hodně významným postavám z našich nejrůznějších legend. Čili když mi někdo tvrdí, že na hru ve fantasy prostředí mi stačí jen polovina úrovní popsaných v základních pravidlech, tak já říkám: "Poturčenec horší turka!" :)
Leadership - ano, dneska má oddané stoupence málokdo. Ve středověku jsi naopak obvykle moc neznamenal, když jsi je neměl :) A pokud vím, tak i ty lidi uvedený v tabulkách u téhle schopnosti jsi musel platit, zadarmo u tebe nebyli! Jde jen o jakousi pravidlovou berličku pro DM, aby měli představu o velikosti věrné suity mocnější postavy (jakkoli ji můžem jinak považovat za pochybnou - ale tak tady neřešíme kvalitu pravidel, ale záměr tvůrců, že). :)
Kouzla - byl sem línej to vypisovat, ale udělám to, aby bylo jasné, na co narážím. Všechno dovednostma rozhodně nevysvětlíš... :)
Každá baba kořenářka z pohádky dokáže někoho uhranout nebo proklít.
Kletba je kouzlo 3. úr., čili vyžaduje minimálně 5. úr. sesilatele. Totéž vyžaduje kouzlo, které ti umožní mluvit a rozumět libovolnému jazyku; tedy taky užitečná věc a ve fantasy relativně základ pro všelijaké čaroděje a vědmy. Vysvěcení stavby na posvátnou (kouzlo
hallow) vyžaduje kněze na 9. úr! Ano, jistě to nemá každej kostelík, ale i tak, že by zrovna tohle měl umět jen tak jeden, dva lidi na světě..? Stejně náročné je seslat na někoho noční můry, aby se nevyspal a vyděsil - přitom v příbězích je to celkem často používáno. Kouzlo
Geas je ještě náročnější, vyžaduje 11. úroveň sesilatele! Přitom jeho popis sedí na hezkých pár příběhů z knih a asi i legend. Stejně náročný je velmi častý atribut schopných čarodějů, totiž možnost proměnit člověka v nějakou tu myš nebo žábu, když tě dožere. Kouzlo umožňující regeneraci useknutých končetin už vyžaduje kněze na 15. úrovni; ano, je to hodně mocná magie, ale ve fantasy má své místo. Stejně jako meč zjevivší se ve vzduchu, který sám seká nepřátele nebo schopnost vyvolat zemětřesní (též 7. úroveň kouzel).
Jakmile chceš hrát hru s putováním do jiných světů kouzly, také začínáš na nějaké 9. úrovni sesilatele.
Samozřejmě si uvědomuji, že začít takhle operovat s pojmy jako "běžně používaná kouzla" je ošidné. Ale to se holt u kouzel nedá nic dělat, ta s naším světem exatně srovnávat nejdou :) A já jich vybral jen pár, úplně jsem vynechal oblíbené wish a miracle, např.
Co se týče argumentu, že řadu efektů může udělat magickej předmět - hmm, a ten vyrobí jako kdo??? Tvorba takového předmětu přece není lehčí, než prosté vyvolání efektu! Taky by to bylo dost nelogický.
Bohatství - ta částka uvedená u úrovně má být MAJETEK postavy, nikoli apanáž na měsíc! To je sakra rozdíl, pane kolego :) Jasně že jsou nabeton postavy na nízké úrovni, co mají klidně i obrovské bohatství; Dnd tenhle aspekt postavy trochu pomíjí.
Nicméně pro ilustraci představ tvůrců mi to bohatě stačí. Pokud bereme v potaz ceny od tvůrců pravidel Dnd, tak když si chceš mečem vydobýt nějaké to postavení rytíře s menším statkem a pár pacholky, odpovídá to cca 4. úrovni (doufám se nepletu, že takový statek stojí zhruba 5000 zl). O tvrzi nebo hradu nemluvě, tam se fakt máš co ohánět, cena jde do stovek tisíc zl.
No a konečně k tomu, zda přestat hrát na 10. nebo 20. úrovni - tady mi podsouváš, co jsem nikde neřek :)) Já netvrdím, že 20. je konečná a přes ní nejede vlak. Já jen říkám, že velmi významné a mocné postavy mohou dosáhnout 20. úrovně, aniž by byli svým okolím považovány za bohy! Koncept ukončení hraní postavy nařízením ze strany DM kvůli příliš vysoké úrovni postav se mi vůbec nelíbí jako takový. Něco jiného je samo domluva s hráči, že to chce změnu a jiný styl hry/kampaně, tam je to ok...
Na závěr - psal jsi: "
Pokud se snažíš dokázat, že D&D světy jsou koncipované jako 1-20 světy, taky bys měl pravdu.
Díky, ale já chci ještě trochu víc :) Já ti chci ukázat, že samotná pravidla Dnd, nikoli světy, jsou koncipována se zřetelem na to, že rozsah úrovně drtivé většiny postav je 1-20. Jakkoliv je značný a do značné míry problematický, což pěkně ukazuje třeba právě tahle diskuze nebo vůbec celý ten Alexovo článek.