Netradičně pro DH/WH začnu o rasách. Jak jsem zmínil jsou tu v základu tři, nicméně dodatky to rozšíří a připočteme-li možnost použít i ostatní hry od FFG z tohoto universa, pak se to zvedne o docela slušnou řádku.
Nicméně jak už asi tušíte, tak DH není pro milovníky Space opery startrekovského typu s multikulty rozmanitými rasami. Skoro celá galaxie je ovládnuta lidmi, jen malé ostrůvky zůstali pro jiné rasy (galaxypis zatím vynechám). A lidé určitě nepatří k tolerantním obyvatelům. Ve jménu Císaře je vše nelidské ničeno a jen v zaprášených archívech se dá dohledat co vše lidé, na své cestě galaxií, nenávratně zničili. Císařovi vize možná takové nebyly, ale už neexistuje nikdo, kdo by si pamatoval jejich přesné znění, alespoň ne v Říši.
"Jen lidé", to je krédo každé instituce. Některé civilizace, které byly vyhodnoceny jako neškodné a navíc byly jejich planety více méně nepotřebné, byly ponechány a uvaleny do karantény. Vše to jsou bytosti, maximálně, na úrovni doby kamenné.
Ale vraťme se do Říše: Lidé - ovládají vše, i ta největší a nejmocnější armáda je vlastně armáda lidí. Technická vylepšení se za nepřípustná nepovažují, a tak, více méně, je má skoro každý, často proto, že mu jeho původní kousky těla někdo odstřelil, uříznul či jinak znehodnotil. Nepřípustné ovšem je jakkoliv manipulovat s genomem. Jakékoliv známky mutací se okamžitě likvidují, vždy s jejich majitelem (vše vychází z hlavního střetu v tomto světě, a to je boj s Chaosem).
Mutanti jsou, pravidlově, lidé. Zmutovat může každá postava, což je pro její fungování v říši dosti nepohodlné. Záleží také na hráči/postavě jak moc takovému osudu půjde naproti. Mutace jsou od nenápadných (zbarvení očí, schopnost myslí ovlivňovat okolí) až po ty opravdu bizarní (chapadlo, hlava navíc). A zde se dostáváme k výhodám práce pro inkvizici. Dobrá polovina inkvizitorů plně nesdílí ideály říše a je ochotna s těmito mutanty spolupracovat, samozřejmě tajně. Ostatně i inkvizitoři mají často mutace.
Některé těžební světy tolerují mutanty "fyzické", kvůli práci v radioaktivních dolech, ale to je největší možná míra tolerance.
Psykeři - jsou to v podstatě mutanti, a to díky působení immatéria. Každý psyker, který je nalezen v rané fázi mutace, či jako mladý, je odvezen na Terru/Zemi a prochází zhodnocením a případným tréningem.
Každý den musí být obětováno deset tisíc psykerů, aby Zlatý trůn dokázal udržet Císařovo tělo na živu - tolik k těm méně schopným. Z nich je každý rok vybrána asi tisícovka pro práci psyonika v Adeptus Militarum, kdy podstoupí tréning z nichž řada nepřežije.
Zhruba několik stovek ročně je schopno podstoupit výcvik na Astropatha. To jsou Psykeři, kteří téměř v reálném čase dokáží komunikovat přes celou galaxii (má to svá omezení, ale o tom, též, jindy)
Ti nejschopnější, pár desítek, je vybráno pro práci v inkvizici. Opět jich dobrá polovina nepřežije tréning.
A několik zmizí. Ti jsou odvezeni k Šedým rytířům, legendární kapitule Adeptus Astartes, aby se pokusili uspět v těch nejtěžších zkouškách , které lidské tělo a mysl může podstoupit.
Techno-kněží - Ještě než Císař vystoupil z anonymity, stala se z Marsu největší lidská továrna. Tu obstarávali lidé-stroje, kyborgové (to slovo je už zapomenuto). Techno-kněží ovládli veškerý výzkum a výrobu. Modlí s k Omnisiášovi - strojovému bohu, který jediný dokáže stroje rozpohybovat a v každém stroji je kousek tohoto boha. Díky jejich výjimečnosti se jejich odklon od Kréda toleruje. Každý dospělý, vybraný k výcviku (cca 18 let), je obdarován elektronickými neuroimplantáty, které se postupně zapojují, podle toho jak dalece adept postoupil v tréningu, což je boj na opravdu dlouhou trať.
Jak jsem zmínil, techno-kněžím podléhá veškerý výzkum (a i ten je hodně omezen). Každý se specializuje na něco konkrétního, takže řeší od botaniky, přes medicínu až po techniku a genetiku vše. Jestliže některý z lidí něco takového ovládá, většinou prošel jejich školením.
Adeptus Astartes, Hvězdná pěchota - o tom příště :-)