Takze ok. Ja jsem jeden z tech, co vzdy obhajoval MlwM jako RPG, takze bych se asi mohl vyjadrit. Ale jeste dodam, ze jsem vzdy pripoustel, ze MlwM je dost odlisny a klidne by se jinou kategorii zasl (je ne prosim zadne deskove hry apod... ;-))Pokusim se byt strucny a vyjadrim se k tem klicovym bodum:
Otazka k zamysleni. Pokud hraci zapojuji do sveho RPG hrani na zivo, je to jeste RPG? A nebo kolik ho mohou zapojit, aby to jeste RPG bylo?
Sirien píše:
První co se mi na MlwM nezdá je skutečnost, že se dá celé předházet na kostičkách a určit tak, jak hra bude vypadat a jak dopadne. Potom to je možné tak jako odehrát, ale už to není tak úplně potřeba.
Tohle je imho blbost a to hned ze dvou pohledu. Z ciste strategickeho - to jake poradi scen bude, je ovlivneno tim jak jednotlive sceny dopadnou. Krom toho. To bys stejne mohl rici, ze RR taky neni RPG protoze jde vsechno predhazet. A ten by sel taky odehrat bez RP. A druhy pohled navic rika ze MlwM je (at uz jsi to v nem zazil nebo ne) o rozhodnuti postavy (autora postavy) v urcitych situacich. Kdy treba postava neco planovala, ale najdenou se neco stane a postava plany zmeni. Pokud vyskrtnes herni obsah tak ano, neni to RPG. Ale MlwM ho ma a ten klidne vyvoj scen muze ovlivnit.
Argument ze jde odehrat bez RP je trochu mimo, to teoreticky jde kazde RPG.
Toik i k pozdejsimu argumenty:
Sirien píše:
Pro RPG z toho tudíž můžeme vyvodit další vlastnost, tedy tu, že příběh který v něm vzniká by neměl být předurčen pouze kostkami, váha roleplayingu by měla být ve hře vyšší.
Sirien píše:
...a řekněme si narovinu, hrál jsem MlwM a viděl jsem hrát MlwM a většina emotivních scén co jsem viděl vznila právě kvůli tomu aby hráč dorovnal kostičky, ne z nějakého RP zápalu samotného.
K tomu jen tolik, ze smysl emo kostek neni zpetne dodat RP ale nejak jej podporit v dramatickych scenach. Tedy v jakych scenach chceme emotivni RP jako designersky zamer. A mozna je to i designerske reseni, jak muze hrac ovlivnit vyslkedek sceny a nepadnout do spiraly smrti.
Sirien píše:
MlwM tudíž ve své podstatě porušuje další pravidlo které podle mě pro RPG platí, a to že omezuje kreativitu a kreativní možnosti hráčů. Ano - i jiné hry jsou tematicky dané, podobně jako je MlwM vždy o hraní služebníků Temného pána
Ach ano. O tomhle jsem vedli dlouhou diskuzi u me na blogu :-) Na pocatku reknu dve veci. Ta hra se jmenuje MlwM z nejakeho duvodu, kdyby to melo byt i neco jineho, tak se to bude jmenovat jinak a bude to jina hra. Co se tyci miry omezenosti, opet se nabizi otazka, kde je ta hranice co este jo a co jeste ne. Muzes si zahrat i Star Wars v MlwM nebo nejaky fantasy dungeon ci hru z tematy a prostredim VtM jako MlwM. Bude to sice porad urcity typ pribehu, ale i tak mohou byt naprosto odlisne. Zatimco SW nikdy hrat nemuzes jako VtM. Protoze SW je zase velmi omezene settingem (a to je presne ten argument co jsem psal na zacatku, ta hra je o necem a na to se zameruje, proedpoklada ze hraci si ji s timhle vybrali a tudiz je to neomezuje). Vsechno te muze nejak omezit, zalezi na uhlu pohledu.
Pro me hlavni argument v cem je MlwM jiny nez klasicka RPG je, zpusob jekym vznika herni obsah. Co motivuje hrace a ceho se snazi dosahnout. Otazka jestli to jeste patri pod RPG nebo by se to melo vydelit je vec dalsi. Svým zpusobem to souvisi s tim co pise Alnag
Alnag píše:
RPG jsou médium pro vyprávění příběhů (mimo jiné) a to co je odlišuje od jiných médií je výrazný prvek nejistoty ohledně dalšího vývoje.
Nejistota se vytraci kvuli vyraznemu autorstvi ze strany hracu. Na druhou stranu, MlwM muze byt pro vsechny hrace u stolu stale velmi prekvapujici.