Můj názor na DrD+:
Na Pluska všichni z naší skupiny čekaly celé roky. Hráli jsme DrD (v letech 1992 až 2003). Byla to tenkrát super hra (oproti jiným stolním hrám i hrám na PC). Ale postupem času nám na DrD začala vadit hlavně určitá nerealističnost (hlavně co se týkala dostřelu a síly střelných zbraní) a malý důraz na RP. Taky ta hra je koncipovaná hlavně pro mladší hráče a my jsme už čekali něco víc.
Pak konečně přišlo DrD+ a my celí nadšení koupili pravidla. A tyto body nám přišly na první pohled lepší než DrDo:
A) Každé povolání má konečně víc místa - celou příručku.
B) Vývoj povolání pro všechny úrovně na jednom místě
C) Větší důraz na RP
D) Větší důraz na realističnost boje i ostatních věcí
Jen PJ nebyl moc nadšený. Říkal, že oproti DrDo je to dost chaotické a obtížně se připravuje i vede hra.
Pak jsem si vyzkoušel i já hrát za PJ a je to fakt peklo. Ty věci, co nám přišly prve dobré, se ukázaly jako špatně pojaté. Ad body výše:
A)3x jiné pojetí. Z toho plynoucí nevyváženost. Navíc třeba jeden hráč si zvolil theurga, ale z jeho konceptu nadšený rozhodně nebyl (příliš mnoho počítání). Chtěl si zahrát tedy hraničáře, ale to znamenalo další investici navíc. Koncept více knih povolání se tedy moc neosvědčil.
K B) nemám výhrad.
C) Na DrD bylo dobré, že si člověk naházel postavu za chvíli a rovnou mohl hrát. RP, minulost, povahové rysy atd. se daly řešit až za pochodu. V DrD+ nikoliv. Tam člověk ztrávil minimálně hodinu přípravou nové postavy. A to byl opruz.
Mimochodem, moc se mi líbí, jak má tuto část zpracované právě DnD 4E. Formou Backgroundů, vývoj postavy skrz Paragon a Epic path. RP, který nepřekáží, a přesto se hráči mohou vyblbnout. Navíc dobře zapracovaný do mechaniky celé hry. Ano, je to RPg, takže hraní rolí je důležité, ale je to rpG, tedy také (hlavně) hra. A na to dost hráčů a vývojářů dnes zapomíná. V DrD+ nebyl RP hrou.
D)Téměř všechny výtky k tomuto bodu už zazněly. Dobrý fyzikální model dobrou RPG nedělá. Ten patří spíš do počítačových her. V papírových RPG, kde okolní podmínky nastavuje PJ a někdy i hráči svévolně, fyzikální model je spíš naobtíž.
Mimo bodů výše bych vytknul DrD+ ještě tyto body:
1) Hromada chyb a překlapů v edici A. Přejít na edici B byla téměř povinnost a mnoho hráčů bylo zklamáno, že se tak dlouho čekalo na pravidla a nakonec za své peníze dělali ještě betatestery.
2) Nebylo znát, kde je průměr. V DrD byla průměrná vlastnost kolem 11, v DnD kolem 10. kde v DrD+? Jaké staty má běžný sedlák, jaké rytíř a jaké král?
3) Opravdu těžký úděl pro PJ. Připravovat a vést hru znamenalo buď kašlat na většinu pravidel nebo být matfyzák nebo se zbláznit (nebo přejít k jiné hře).
Ale abych jen nekritizoval. Co by mělo DrD+ udělat do nové verze (pokud vyjde)? Totálně překopat pravidla, celé je znovu přepsat, nechat možná tak obrázky. Bohužel je to tak. Radil bych tyto body:
1) Jednotný koncept pro všechna povolání.
2) Jednoduchá a rychlá příprava postavy (max do 15 minut) a možnost okamžitě hrát. Během hry se samozřejmě bude postava vyvíjet, ale první nahození by mělo být možné udělat rychle.
3) Udělat hru tak, aby setting se nemusel podřizovat pravidlům, ale naopak pravidla se dala naroubovat na libovolný fantasy setting.
4) Usnadnit práci PJ - hodně rad, jak vést a připravovat hru
5) Celkově pravidla hodně zjednodušit. Místo mnoha specializovaných pravidel spíše obecné (ne kvantifikované!) rady a principy. Klást důraz na selský rozum, ne na kvantifikování každé hlouposti.
6) Klást důraz na atmosféru - jak pravidel (layout, motivační texty atd.), tak pravidla motivující atmosféru (zde se mi líbí, jak k tomu přistoupily Příběhy impéria).
7) Širší podpora produktu i po vydání hry.
Edit:
Hlavně: Jednoduchý koncept a jednoduchý systém vyhodnocování konfliktů. Není už doba 90. let a všichni vydavatelé papírových RPG si dnes uvědomují, že počítačové RPG jsou dnes už reálná konkurence. Přednosti MMORPG je právě ono plug and play (nebo spíš buy the game and play and pay :-)). Ale naštěstí MMORPG je stále pozadu právě tím, co dělá papírové RPG papírovým RPG - sociální vztahy reálných živých lidí a jejich interakce.
Nevěříte? A na tom by papírová RPG měly stavět.