Jerson píše:
já si celou fantasy kampaň vystačil s lidmi, elfy, trpaslíky, skřety, orky, gobliny, třemi druhy nemrtvých, dvěma draky a pár démony
WOW. Nebudeš tomu věřit ale mě kdysi na jednu kroniku dokonce vystačili jen lidi a elfové (a jeden drak a jedna víla) (a zmíňka o trpaslících, protože jeden hráč chtěl hrát trpaslíka, ale kromě jeho postavy se ve hře neobjevili jinak než odkazama)
Dokonce v jedné jiné kronice sem si vystačil jen s lidma a fae (teoreticky tam byl jeden anděl, ale ten se tam prakticky neobjevil)
Celé tohle téma mi přijde naprosto pitomé, upřímně řečeno, a bazírování na tom kde je kolik čeho mi přijde na hraně - buď je to naprosto úchylně geeky fetišismus nebo to je naprosto arogantně povýšenej intelektuální fašismus (wtf? Proč nepoužíváš jen lidi! Kdyť...)
Jestli máš kampaň, ve které jsou jen lidi, přičemž tam jsou kdesi uprostřed středověkými slovany a gemány inspirovaní lidí, na severu vikingové v tribálním zřízení, kteří táhnou proti ostatním s dvoubřitejma sekyrama, na západě máš na nějakém ostrově který si oddělil kusem moře abys vysvětlil že tam je kulturní odcizení partu v lesích žijících keltů s lukama a druidama, na jihu máš arabáše s luxusnim zbožim a o něco pokročilejší technologií...
...nebo jestli máš kampaň, kde máš urpostřed středověkem inspirované lidi, v ledových horách na severu tribální trolly, co se vrhaj s dvoubřitejma sekyrama na ostatní, na západním ostrově máš lesní elfy s druidama a na jihu trpaslíky s luxusnim zbožim a o něco pokročilejší technologií...
...to je jen otázka stylizace.
Mnohem zajímavější otázka podle mě je, jak dobře a zajímavě máš jednotlivé frakce rozpracované, než to, jestli jim na hlavu narazíš špičatý uši nebo jestli je trochu podsekneš v kolenou aby si moh dělat otřepaný vtipy na trpaslíky.
_______
Stejně tak s tou rutinou. Pokud vezmeš monstrum, hodíš ho doprostřed místnosti a zahlásíš combat encounter, tak mě jako hráče unudíš k smrti bez ohledu na to, jestli budeš pokaždý tahat z rukávu novou creepu nebo jestli to bude pokaždý jen trochu jiná banda nácků.
Otázka spíš je, jak s tou potvorou naložíš - jak jí zahraješ, kdy, v jaké situaci, jakou taktiku bude ta potvora v boji volit... jaké bude mít speciální schopnosti, jak dobře je využiješ k tomu, abys ten encounter udělal zajímavej.
Z tohodle pohledu je podle mě kvantita rozdílných nestvůr z rozdílných prostředí a s rozdílnými schopnostmi výborná, protože poskytuje extra širokou škálu možností k tomu se inspirovat.