Almi: Koncept tam je. Vývoj Next průběžně sleduji a vývoj tam rozhodně je. Je tam několik hodně zajímavých věcí (např. magické předměty se mi líbí mnohem víc než v 4E), ale celkově tam vidím i dost nedostatků:
- Jádro systému má být stručné a jednoduché, na které půjdou snadno navázat různé doplňkové moduly a systém se tím nezboří. (Představují si to jako stabilní jádro v Linuxu + moduly jako distribuce, co budou mít různou náplň, ale stále to bude Linux alias DnD; nebo jako objektové programování, kde spolu komunikují objekty, aniž by se vzájemně zničily - tomu se říká myslím zapouzdření.) Problém je, že to platilo možná v prvním balíku, který dost připomínal 1. a 2. edici. Jak se snaží implementovat další vrstvy jako dovednosti a specializace, tak to začíná být docela komplikovaný systém, rozhodně ne jednodušší než dřív. Navíc není zcela jasné, co z testovaných pravidel zamyšlí autoři jako core a co bude jako rozšiřující moduly.
- S tím souvisí další bod: se současnou podobou není nikdo spokojený: pro hráče první a druhé edice je to v současné podobě už hodně komplikovaný systém; hráčům třetí edice chybí pravidla pro multiclassing a hráčům 4E chybí taktická pravidla.
- Pravidla se neustále mění. Jasně, je to betatest, ale hodně testerů je nespokojeno s tím, že si třeba oblíbí nějakou mechaniku a ta z pravidel najednou zmizí (největším případem je asi vypadnutí sorcerera a necromancera), nebo že se tam dlouhodobě drží věci, které jsou na fóru už dlouho hojně kritizované.
- Přestože některé cíle jsou většinově vítány, tak jejich implementace není úplně šťastná a zřejmá.
Potud tedy playtest obecně. Co se týče české herní scény, tak zde je to ještě složitější. V podstatě není nikdo, žádná skupina, kdo by se tomu aktivně věnoval. Akorát tady na Kostce občas proběhne článek jako tento. Ale s nadšeným očekáváním příchodu 3. či 4. edice se to vůbec nedá srovnat. Proč? Hlavně proto, že si už většina hráčů a skupin našla "své" hry a nevěří, že by Next byl nějak výrazně lepší systém.
- Hráči old-schoolu mají nepřeberné množství otevřených her i své vlastní klony. Co vím, tak v Česku je teď hodně populární Labyrinth Lord.
- Hráči třetí edice většinou konvertovali k Pathfinderovi, mají dostatek starých i nových materiálů a Pathfinder Path, playtest Nextu jim nedokáže nic lepšího nabídnout.
- Hráči čtvrté edice jí zůstávají věrní, navíc playtest nemá žádná taktická pravidla a k hráčům 4E se moc nezná.
- Hráči Dračáku (kteří dřív hojně konvertovali k DnD) buď už vůbec nehrají hry na hrdiny, nebo přešli k DrD II, minority zůstaly u DrD 1.6 nebo přešly k DrD+ a nechtějí měnit, maximálně na DrD II.
- Hráči jiných her (tedy zejména návštěvníci RPG F) jsou žánrově někde úplně jinde a Next jim nemá co nabídnout.
- Takže zbývá jen mladá krev, noví hráči, ale ti se o nové edici dozví nejspíš až v moment, kdy pravidla vyjdou oficiálně na pultech.