Silveralius
Jedna věc na začátek – dokud si oficiálně nezměním jméno na Jerson, prosím, abych nebyl oslovován „Pan Jerson“ – je to strašný paskvil. Jsem sice nad věkovým průměrem tohoto fóra, ale ne zas tak moc.
Druhá věc – to že jsi o mých pravidlech neslyšel není tak divné – začal jsem je dělat před sedmnácti lety, a doby, kdy jsem je vehementně propagoval jsou už dávno pryč. Teď už je propagují hráči mezi sebou, předávají si je z mistra na učedníka a já do toho vlastně ani nezasahuju. Nicméně i tak se tato pravidla dají najít, dokonce i v jednom internetovém obchodu – a to přesto, že ani nevyšly tiskem.
Třetí věc – civilním povoláním jsem testovací inženýr. Mou prací je vzít nějaký výrobek a drsně ho testovat, abych během pár měsíců zjistil, zda v provozu vydrží několik let. Když nad tím přemýšlím, je to vlastně podobná věc, jakou dělám s RPG – když je někdo zveřejní, přečtu si je a zkritizuju každý kousek, který mi na nich nesedí. Dělal jsem to i opakovaně, byť to znamenalo vyjádřit se doslova ke každému odstavci sedmdesáti stránkového textu (viz Void). V některých případech jsem to dělal i na žádost autora, kteří mi napsal „Jersone, podívej se na moje pravidla a řekni, co si o nich myslíš.“ Pár takových pravidel i vyšlo a v jedněch jsem dokonce uveden s poděkováním. Myslím si, že pokud jde o rozebírání homemade pravidel RPG, tak vím co dělám.
Čtvrtá věc – automobilový průmysl má s RPG společnou ještě další věc – když mi testy ukážou, že daná věc je paskvil, zadavatel/autor často reaguje stylem „Můžeš mi říct, kde jsou chyby a já je opravím, ale víc nechci slyšet.“ Já mu totiž říkám „Nelze nalézz chyby – celá tato věc je špatně navržená a bude velmi špatně fungovat. Ušetříš práci i náklady, když ji hodíš do koše a začneš znovu, jen si ponecháš základní myšlenku.“
Nemám tady v úmyslu psát autorům Končiny, kde mají v kterém pravidle chybu. Neumím to – pravidla jsou sama o sobě nezajímavá. Svět už je lepší, ale obsahuje řadu kiksů, pro jejichž opravu by bylo třeba překopat pár zásadních věcí. A Dovednosti by bylo nejlepší opravdu zahodit, z důvodů, které jsem popsal já i ostatní – třeba z toho, že většina dovedností je naprosto nezajímavá pro hraní RPG, a přitom to ještě není konečný seznam. To že jsou špatně popsané je už jen taková drobnost, ze které si utahuju, aniž by mě to trápilo.
Nicméně cílem mé kritiky a testování není věci rozbít – cílem je zajistit, že budou v praxi fungovat. Za to mě v práci platí.
Na druhou stranu – autorům jsem napsal, že se mi nelíbí příklad hry. Dostal jsem odpověď ve stylu „to nás mrzí, třeba vás ještě přesvědčíme“. Já bych se třeba zeptal „Co konkrétně se ti na tom nelíbí?“, ale nestalo se. Z toho důvodu se domnívám, že ve skutečnosti autorům o žádnou opravdovou zpětnou vazbu nejde – přijde mi, že chtějí oznámit překlepy a poplácat po rameni, jak dobrou práci odvedli.
Myslím si, že už jen vypsáním té řady nesmyslů jsem jim (potenciálně) dost pomohl a můžou si z toho odnést něco užitečného. Bylo to zadarmo – za peníze vražené do ilustrací bych dokázal odvést ještě lepší práci, jako třeba napsat to celé novu a lépe.
Nemá tedy smysl chtít tu konstruktivní debatu – autoři se celkem jasně vyjádřili, že si chtějí dělat pravidla podle svého a názory zdejší komunity (nebo té na RPGF) je nezajímají, i když prý obě diskuse čtou.
No a poslední věc – na to, že má jít o hru s podporou moderních zařízení, jako jsou tablety a mobily jejich stránky fungují dost mizerně. Nemám problém číst fóra s vypnutým přenosem obrázků, abych ušetřil data. Na webu Končiny to ale nefunguje, bez obrázků diskusi ani nenajdu. A když si je zapnu a najdu, zjistím, že stránka je tak mizerně zobrazená, že se ani neukazuje víc než půl slova z názvu každé diskuse, přičemž ani nemůžu měnit velikost zobrazení. Jestli takhle vypadá podpora moderních zařízení, tak mi Končina nemůže nabídnout opravdu vůbec nic.