Skew:
Píše:
Kdybych byl smělý, řekl bych, že na C&L jsou v Dračáku opravdu hodně závislé asi tak tabulky vlastností a zkušeností, možná životy. Obecně.
Jsi příliš smělý.
Zkušenosti asi jo; ale ty zkušenosti jedině, když jsou přeměněny v levely. Ty jsme úvahou vyřadili.
Vlastnosti v DrD mne právě velmi překvapily už zpočátku tím, jak strašně malý vliv vlastně mají, a na dalších levelech skoro zaniká. Přihodí nějaký ten plus nebo dva, a povolání to potom časem rovnou zdvojnásobí a ztrojnásobí, např. lektvarem Rychlosti, nebo po dosažení příslušného levelu.
Hobit může být překvapivě slušným válečníkem, když vydrží dost dlouho hrát. I když má sílu jak kolibřík.
Zásada "něco za něco", potažmo "z vidláka polobůh", aneb "klepejte, a bude vám otevřeno", jak říkal zakladatel jednoho staršího class level systému, je možná úplně ústřední podstata C/L RPG her, a proto můj úžas nad tím, že DrD2 to nahradilo zcela opačnou zásadou "čím větší mantáci, tím víc je Průvodce hrou zachraňuje". Nějaké expy, levely a studium so můžete nacpat někam; nezáleží na tom.
Píše:
Větší problém je asi alchymista, kterej kdyby měl být řešen podobnou metodou, měl by několik krátkých (a ne nutně zajímavých) věcí, a pak jednu megadlouhou lučbu.
Věř mi, většina specializovaných schopností povolání je drtivě důležitější, než nějaké obecné dovednosti. Alchymista má veledlouhou lučbu, kouzelník má veledlouhé kouzlení, zloděj má všechno možné i nemožné, bojovník je jednoduchý, ale jeho schopnosti stejně nikdo nemá a nemůže je napodobit.
Píše:
vyřešil by to tak, že i alchymistické předměty by se případný alchymista musel učit jako samostatné schopnosti
Čímž by ovšem přestal být alchymistou. Alchymista je ex defitione výlučný. DrD je jedna velká chvála výlučnosti.
Píše:
Pointa Yorkova sdělení (pokud opět mohu být smělý) je IMO právě v tom, že se najde spousta hráčů, kterým pro potěšení ze hry ani moc nesejde na tom, jestli budou mít naškatulkované classy dopředu, nebo jsi je namíchají z obecného poolu schopností.
Ano. Je to možné. Taky ne každý hraje C/L systémy, třeba Jerson.
A pointou mého tvrzení je, že se Končina a DrD (a s ním celá hromada podobných C/L systémů, v čele s původním DnD) drasticky liší.