LokiB píše:
Co se pregenů týče ... tam jsem nepochopil tu možnost odrazení. Když se mi pregen nelíbí, tak ho prostě nepoužiju, i když tam je. V čem je ten problém?
Pokud přijdeš na otevřené hraní a máš možnost buď vzít připravenou postavu, nebo zkoušet pochopit pravidla a za podobně krátký čas udělat postavu podle své představy, tak s tím druhým neuspěješ, navíc budeš v časovém tlaku, protože ostatní budou mít postavy vybrané a budou na tebe čekat.
Sparkle píše:
Zkoušela jsem dát přečíst Rozcestí nějakým "nongeeky" nováčkům (=lidi nezasažený stolníma RPG ani moderníma deskovkama ani počítačovýma RPG, ale provozující jiné intelektové aktivity typu chození do divadla nebo tvůrčí psaní) a vesměs mi všichni řekli, že to je na ně stále furt složitý, jejich reakce byly typu "Ten koncept je super, ale proč tam musí být vůbec nějaký házení kostkou? Proč bychom si to nemohli jen tak povídat?"
Pokud je myšlenka "směřovat pravidla hlavně na GMma, který je předá hráčům", tak samozřejmě není řešením dát pravidla číst takovým nováčkům, nepoberou je. Ale přitom mi řada hráčů (hlavně holek) říká, že funguje stylem "já řeknu co chci a GM to nějak zpracuje nebo mi poradí. Kdybych si měla číst pravidla, tak se v nich úplně ztratím". Takže proto říkám, že pro přilákání takových hráčl by stačilo dát jim víc "zajímavých" pravomocí, hlavně popisovacích, a nezatěžovat je přesným počítáním čísel. Samozřejmě že ti, kteří chtějí hrát jen bez pravidel stejně DnD hrát nebudou, ale můžou hrát ti (nebo ty), kteří / které zvládnou fungovat ve zjednodušeném pravidlovém módu.
LokiB píše:
vůbec. to nemá nic společného s vůdcovství a silou. může to být klidně funny osobnost, která dá velmi na názor ostatní, a nechce je naštvat.
Možná jsem měl napsat "Schopného GMma". Prostě očekáváš, že to bude nejaktivnější člen skupiny, který bude mít řadu schopností jak organizovat a zapojovat hráče. Přičemž příručky je takové věci moc neučí, protože na to ani nemají prostor, takže buď se takový člověk najde, nebo ne. Přičemž mám dojem, že to "nebo ne" nastává až nepříjemně často.
LokiB píše:
když se sejdou k první hře lidé, kteří daný systém neznají a hned ji budou chtít upravovat svými nápady ... nepřijde mi to jako dobrý scénář.
Kdo říká "upravovat"? Jde o to, aby (jen jako ilustrační příklad) třeba na jejich nápad "hodím po něm půllitr" jim GM neřekl "no, víš, nemáš boj improvizovanými zbraněmi, takže budeš mít postih a malou šanci na úspěch - nechceš po něm raději hodit dýku, na kterou budeš mít bonus?"
LokiB píše:
máš nějaké zkušenosti s tím, že Omegu začali hrát v nějaké skupině úplně bez bez tebe, bez někoho, kdo by to znal, a hned si ji začali upravovat od prvního sezení a fungovalo jim to?
Jo. Před pár lety mi napsal jeden hráč, že vzali Omegu a hrajou podle ní klasickou fantasy s magií a klasickými kouzly a funguje jim dobře, jen chtěl upřesnit některé drobnosti. Přitom já s běžným použitím kouzel vůbec nepočítal.
Ještě o sedm let předtím mi jeden člověk na přednášce řekl "Z CPH jsem vyhodil všechny duševní vlastnosti, které nepotřebuju, a hraju podle toho Fallout" - a já si přitom myslel, že duševní vlastnosti jsou potřeba pro vyvážení postav.
Takže jo, děje se mi to. Ale není to to co jsem měl namysli.
York píše:
Podle sebe soudíš všechny ostatní. Hromada zkušených hráčů na replaye kouká, to je prostě fakt.
Stále v této diskusi řeším nováčky.
Ebon Hand píše:
A měl by si něco udělat s tím pohledem na youtube, máš úplně zcestnou představu. Youtubeři udávají trend, mládež se vší pravděpodobností uvidí dřív to video, než zjistí, že je nějaké RPG.
Ebone, předpokládám, že mi můžeš říct, s kolika lidmi spadající do kategorie "mládež" jsi o tom mluvil. Pokud někdo za dvacet let minul existenci stolních RPG, dovedu si celkem snadno představit, že naprosto mine i existenci videí o hraní stolních RPG.Shako píše:
Nemyslím si, že nehledáš řešení. Ale zdá se mi, že hledáš řešení "out of the box" v době, kdy ten box je jasně určený - bude to prostě fantasy rpg s GM a to se aktuálně již změnit nedá. Dá se udělat hodně, aby to nebylo poslední rpg, které hráči budou hrát. Ale nedá se udělat nic s tím, že to bude pro nějaké hráče bude jejich první rpg.
Dá se velmi mnoho udělat s tím, jak bude první hra prezentovaná, zda jako omezený systém,k de si vybereš z toho co je nabízené a hraješ jen to co máš povolené, nebo zda si uděláš postavu, která se pak sladí s nějakou classou v pravidlech a jednotlivé nápady během hry se řeší pomocí nějaké sady pravidel.
Já samozřejmě nechci, aby se měnilo základ pravidel. Jen přístup k hráčům na prvním sezení.
sirien píše:
A mimochodem nakouk sem do té FB skupiny o které píšeš, že to není sbírka po vlhké Twilight fanfiction toužících náctek a ty "herní" inzeráty tam nejsou nic jiného (a Tvůj příklad u sousedů o tom jak vypadá kus odehrané scény taky ne).
Když se někdo podívá na RPGF nebo sem na D20, uvidí tu kilometrové debaty o hádkách kvůli pravidlům a jiným kravinám, od Scimitaru po Void. Odnese si názor, že hráči stolních RPG jsou banda debilů, která hraje deskovku, říká tomu "Roleplaying" a myslí si, že sežrali všechnu moudrost světa. Co hůř, takový názor (až na hraní deskovek) si odnáší i hráči, kteří stolní RPG hrajou.
Pokud jsi nakouknul do skupiny na FB (jsem celkem v pěti, kteoru z nich máš namysli), viděl jsi to, co řada hráčů netových RPG označuje jako "odpad" - něco jako se my díváme na hráče, kteří chodí po čtverečkových jeskyních a vymlacují skřety pomocí stručných vět "má to za pět". Pokud si z toho uděláš závěr o všech hráčích a jejich stylu, je to tvoje věc.sirien píše:
Někdy přemejšlim, co bysme dělali, kdybysme tu neměli takového proroka jako si Ty - člověka schopného čerpat ze studnice moudrosti jenž je nám ostatním neosvíceným zcela nedostupná.
Nevím. Když jsem před třinácti nebo kolika lety přišel na Czech DnD, abych obhajoval existenci CPH, které tam předložila moje tehdejší přítelkyně, všichni se tam tvářili, že dělat na vlastních českých pravidlech je úplná ztráta času, protože to nikdo hrát nebude a DnD Rulez. A hrát v RPG něco jiného než fantasy, víc reálného? Co bys tam chtěl hrát, jak chodíš do práce nebo do školy? Nefantasy RPG by nikoho nezajímalo.
Takže pokud chceš odpověď - nevím co byste dělali vy, ale někteří by stále byli uzavřeni ve svých bublinách a představách, že jejich přístup ke hře, jejich názvosloví a jejich názory jsou ty jediné pravé, a kdo je nechápe nebo chce hrát jinak, vůbec si nezaslouží patřit do elitní kategorie s nálepkou Hráč RPG.
Vím, CO jsem napsal a JAK jsem to zformuloval. Udělal jsem to úmyslně. A nečekám žádný rychlý efekt. Někteří hráči na původním Czech DnD změnili názor na mé myšlenky až po třech nebo čtyřech letech, nečekám že bych při své nižší aktivitě dokázal totéž za rok (u tebe to nečekám vůbec, buď v klidu).
Ostatně mi ani nejde o to, abys uznal netové hry jako RPG. Jediné co říkám je to, že potenciálních nováčků na (stolní) RPG jsou mraky, jen se daří nepřitáhnout či přímo odradit určitými přístupy (po kterých obvykle následují stestky na to, jak hráčů RPG ubývá) a tak navrhuju, co by se s tím dalo dělat jiného. A nikoliv úpravou pravidel v knížce, ale jiným přístupem při prvních hrách.
LokiB píše:
Nevěřím tomu, že komplexní pravidla RPG jde napsat tak, aby si je mohla vzít kterákoli parta nadšenců a bez znalostí, a bez problému s nimi hned sama hrát. Aniž by často zaškobrtli. Ok, Jerson třeba nebude souhlasit.
Otázka je, jak moc ta pravidla musí být komplexní, a další otázka je, zda už někdo zkusil taková pravidla napsat. Zaškobrtnutí není problém. Přístup "když se ti nelíbí knížka pravidel, běž si hrát s teenkama na FB nějaké romance, ale opovaž se tomu říkat RPG" jako problém vidím.sirien píše:
Trochu divná struktura argumentu. Možná, že kdybys pro někoho někdy nějakou tu postavu předpřipravit zkusil, abys třeba měl i nějaké srovnání, tak by to vyznívalo přesvědčivějc.
Tady mám samozřejmě srovnání s Omegou, kde hráčům dávám na výběr si postavu buď udělat, nebo si ji vybrat z těch, které se už ve hře vyskytly. Na druhou stranu těch postav jsem nabízel obvykle okolo třiceti. Poměr byl cca půl na půl, tedy půlka hráčů si vybrala, půlka vytvořila novou postavu, takže počet postav konstantě narůstá. Na druhou stranu jen málo z mých hráčů byli úplní nováčci.
sirien píše:
Bohužel nemáme Jersonův mystický zdroj moudrosti a tak nemáme žádné informace o tom, co by se v tomhle směru hráčům líbilo.
S přístupem "to co dělají není RPG" a označením "po vlhké Twilight fanfiction toužící náctky" to ani nemáš šanci zjistit. Ostatně doufám, že se mi některé z nich podaří nalákat na FF, abych si s nimi mohl zahrát naživo, a abys jim to označení mohl říct do očí. Nebo taky ne, a pak bys třeba mohl kousek mého mystického zdroje moudrosti využít.
Nicméně už jsem řekl vše, co jsem mohl, a dál diskusi plevelit nechci.