ShadoWWW píše:
Ale to s tím třistaletým elfem není vůbec špatný nápad. Respektive jak hrát tu kterou rasu. Ale ne jako příručka, ale spíš jako článek.
Představ si 300 stránkovou příručku.
Hard cover, křídový papír, dost textu, pár ilustrací. (Cítíš tu vůni toho nového tisku, když si jí právě vybalil z fólie?)
Začneš tou příručkou listovat a zjistíš, že tam je deset kapitol věnovaných deseti rasám. Třicet stránek pro každou (o něco míň pro lidi, protože srsly, lidské egomasturbace je stejně všude zbytečně moc - na druhou stranu potřebuješ popsat referenční bod 0 pro srovnání těch ostatních).
Najdeš si elfy a prolistuješ jejich kapitolu. Zjistíš, že je tříděná na několik podkapitol. Mrkneš na trpaslíky a Tieflingy a zjistíš, že ty podkapitoly si jsou v celé knížce podobné.
Popis rasy začne její fyziologií a fyziologickými quirky - mnohé z nich užitečné pro game (natural attacks, meditace místo spánku), ale mnohé další spíš pro play (preferovaná strava, absence barvy ve viděném spektru).
Následuje popis mentality - ale nikoliv kategorický výpis vlastností a kultury, ale popis vrozených inklinací a bodů přirozeného zájmu - posuny důrazů věcí oproti lidem (možná jsou méně vztahoví, možná více citliví na podobu svého okolí, možná jsou přirozeně násilnější/fyzičtější a možná mají vrozeně silnější rodinné vazby).
Konečně si najdeš moment abys mrknul, co to je v těch postranních rámečcích a zjistíš, že tam jsou reference a stručně sepsaná shrnutí tradičních zpracování (u elfů, které máš otevřené, uvidíš Tolkienovské elfy, Sapkowskeho elfy...)
Odtrhneš se od rámečků a zjistíš, že další část kapitoly tvoří ukázková zpracování různých společenství dané rasy. Celá podkapitola začíná popisem toho, jak rasa typicky vypadá na svém vrcholu (u lidí různé říše a městské státy) a ve svém úpadku (u lidí různá barbarská společenství). Následuje popis různých typických podob věcí u dané rasy, přičemž vše je odvozeno z dříve uvedeného - např. když u ní vznikne nějaká "vyšší třída", zda bývá spíše rodová (lidská aristokracie), věková, silově-zásluhová atp. A nakonec je uveden typický rys, podle kterého se u dané rasy rozlišuje podoba jejích společenství a jejich charakter (u vztahově založených lidí to je koncentrace populace v daném místě, u rodově založených trpaslíků to je diverzita přítomných klanů, u s prostředím spjatých elfů to je jejich okolí) spolu s tím, jaké rysy se projevují, když je tento rys v jedné nebo druhé "pozici".
Poté tam najdeš několik zpracovaných nástřelů ukázkových společenství, na nichž jsou předchozí principy demonstrovány se závěrečnými poznámkami k tvorbě vlastních.
A úplně nakonec tam je podkapitola o deviacích od normy - o temných elfech, o klanech trpaslíků s individualistickou kulturou, o půlorčích kmenech s filozoficky-magickou tradicí...
Tohle všechno. V jedné příručce. Kompletní toolkit pro tvorbu vlastních světů, od technologicky primitivních, přes antické a středověké až po steam/alechemy-punkové. 30 stránek o elfech, které Ti naráz popíší elfy žijící v t(T)emných(ém) hvozdech(u), ve vznosných městech (Gondolinu) a elfy surfující po hranách bouře na alchymisticky vzduch ovládajících rogalech alchemy-punkového světa. A totéž pro 9 dalších ras.
K čertu s Complete books a podobnými nesmysly v tradici "chrlíme knížky po stovkách, kupujte po tuctech". To není jen o tom "co", ale i (hlavně) o tom "jak". Pokud bys chtěl, aby si WotC z WoDovejch příruček popř. Fate odneslo aspoň něco, doporučil bych chtít tohle :)