fphat píše:
Copak je v ČR tak málo RPG nadšenců, že by se něco takového neuživilo jako placený produkt?
Ano, v podstatě by se neuživilo. V devadesátých letech byl český RPG trh bujný, hlavně díky Dračímu doupěti. Bohužel když Altar vydal svoje první oficiální dobrodružství, Prokletí Karaku, bylo tak slabé (a blbé), že velká část RPG komunity zanevřela na doplňky a kupovali si jen základní pravidla hry.
Bylo tu pár dobrých pokusů, z nichž asi nejlepší byla Charlesova
Taria, ale mainstream už mezitím kvůli Karaku na doplňky zanevřel a kvality Tarie komunita objevovala až mnohem později, než by bylo potřeba.
RPG Pán prstenů byla dobrá hra, ale na svou dobu byla příliš drahá, než aby oslovila masovou skupinu lidí. Tak projekt skončil.
Shadowrun (myslím, že druhá edice?) naopak docela prorazil a vydobyl si své místo. Bohužel komunita nebyla tak velká, aby tu vycházelo hafo doplňků nebo další edice. Dodnes má ale SR v Česku řádově víc fanoušků než RPG Pán prstenů.
Zhouba trhu přišla ve dvou fázích. Jednak když Altar vydal Dračí doupě Plus, což měl být paralelní, náročnější a "realističtější" systém Dračího doupěte. (Paralelní v tom, že DrD a DrD+ měly vycházet vedle sebe, něco jako ve své době AD&D a Basic D&D.) Bohužel se DrD+ ukázala jako velmi překomplikovaná a méně hratelná verze Dračího doupěte. Tak Altar po letech sáhl k vydání Dračího doupěte 2 s tím, že ukončil prodej v té době Dračího doupěte verze 1.6.
Bohužel Dračí doupě 2 měl s Dračím doupětem 1 méně společného, než by si fanoušci DrD byli bývali přáli (asi jako DnD 4E bylo odmítnuto fanoušky DnD). Měla to být víc narativní a RP verze DrD, ale systémově to bylo hodně jiné než DrD 1 a navíc velmi slabé. Viz místní
recenze.
To způsobilo, že Altar téměř zanikl a žádný jiný vydavatel se do vydávání RPG nechtěl pouštět.
I když... ne tak docela.
Moderní technologie umožnily vydávat RPGčka v podstatě na koleně a česká (již téměř vymřelá) RPG scéna se tomu přizpůsobila. Ecthelioni vydali pro RPG scénu PDF své hry Příběhy impéria (který systémově jede na upraveném Fate druhé edice), která se ukázala jako velmi
zdařilá a chytlo se jí i nově vzniklé vydavatelství Mytago a vydalo ji knižně. Stala se docela populární, i když zdaleka ne tak jak původní Dračí doupě. Matouš Ježek vydal s pomocí Altaru i své RPG Střepy snů, ale ta hra se ukázala jako velmi specifická (i když docela dobrá), a nenašla si větší okruh fanoušků.
Mezitím se tady Kostka pustila do překladů ve velkém. Vyšel komplet překlad
Fate Core a FAE (což je zjednodušená verze Fate Core). Upravenou verzi FAE vydal obchod Mephit jako
Fate: Rozcestí, ale ta hra se moc nechytla. Tady na Kostce si myslíme, že to bylo kvůli úpravě stylu hry, kterou se Rozcestí snažilo nastolit. Každopádně místní překlady mají docela úspěch.
Bohužel místnímu trhu po odchodu DrD 1.6 chybí nějaká vyloženě mainstreamová hra, která by dokázala přitáhnout nové lidi, obnovit znovu trh s RPGčky a případně i vytvořit nový prostor pro nové hry typu Quentinovy hry 2k6 goblinů a dalších (třeba i ten Fate Core).
Je tu však naděje. Právě překlad DnD 5E. Ten se stal v Česku podobným hitem jako ve světě, zejména díky místnímu překladu. (Kostka už dříve překládala čtvrtou edici, takže zkušenosti tu byly, které se pak zúročily při překladu 5E.) Láká lidi, kteří od RPG dříve odešli, i nějaké nové. Stále je to ale převážně komunitní záležitost.
Úspěchu 5E si ale všimlo Mytago a rozhodlo se vydat tuto hru v Česku. Kvůli drahým právům se ale rozhodlo jít cestou OGL a SRD, tedy vydat vlastní hru na základě DnD 5E, pod názvem Jeskyně a draci. To by mohla být ona cesta, která se znovu stane mainstreamem a dostatečně probudí trh.
EDIT: Mytago opraveno za Mephit, díky Vojtěchu.