LokiB píše:
Schválně si to představte časově opačně
Výborný argument, děkuji.
Představme si pravidla DnD, v nichž si zvolíš rasu, ale vůbec nic to neznamená.
Zvolíš si trpaslíka nebo elfa. Poté si zvolíš velikost - pro hráčskou rasu malá nebo střední. Poté si dáš nějaké bonusy k atributům: +2, +1... Poté si vybereš z úvodních schopností - třeba schopnost sesílat nějaký trik nebo zdatnost se zbrojemi.
Takže budu mít Malého elfa s +2 k Síle a úvodní zdatností se střední zbrojí a sekerou a Středního trpaslíka s +2 k obratnosti a s přirozeným schováním v přírodních podmínkách a se zdatností s lukem. Nebo cokoliv jakkoliv jinak.
Takhle to v DnD nefunguje. DnD dává rasám stylizaci, tuto stylizaci podtrhuje pravidly a tato pravidla pracují s nástroji, které mají - což jsou především specifické bonusy k atributům a nějaké dodatečné vlastnosti a tyto jsou pro rasy výlučné a tím podtrhují jejich rozdílnost - a to jak narativně, tak gamisticky - což, btw., je extrémně důležitá část DnD tradice a pokud při hraní kouzelníka bude jedno, že nejsem elf nebo trpaslík, protože si to zpřeházim aby to vyšlo nastejno, tak z gamistického hlediska rasy právě přestaly existovat.
Mimochodem zrovna dál u povolání je to hrozně dobře vidět. V DnD 5e funguje většina povolání velmi dobře s většinou ras, ale právě díky výlučným a odlšným opravám a schopnostem utváří unikátní kombinace, které tíhnou k rozdílným archetypům - půlorčí a elfí kouzelník tak jsou oba funkční kouzelníci, ale každý má jiný "profil", je jinak postavený, hraje se jinak gamisticky a proto vyznívá jinak narativně. No more, oba můžou být stejní, rozmanitost šla k čertu.
Log 1=0 píše:
Ty ZZ, ve kterých nedává rasa (nebudu se chytat toho, že tam rasy přejmenovali na rody a proč) žádný bonus, ale jen posouvá hranici pro ně
Ano. ZZ nejsou DnD, mají jiné systémové nástroje a používají je odlišně.
Adekvátní příklad toho co se děje v DnD by bylo kdybys v ZZ řekl "maximum všeho je 4 - jo a pak si bez ohledu na rasu někam dej +1, kam chceš. A ty výlučné rasové talenty? Well...
Nicméně rád bych Tě upozornil na fakt, že stejně jako Loki se střílíš do vlastní nohy, protože ano, v ZZ je oproti DnD tenhle systémový rozdíl menší - a taky mi z toho, minimálně gamisticky, vyznívá menší rozdíl ve stylizaci; ty rasy si prostě jsou od pohledu podobnější (což mi přijde že byl trochu i autorský záměr, aby to víc podtrhlo ten rasismus tam, ale to je zas na jiné téma).
Log 1=0 píše:
A pokud by to byl místo elfa člověk, který to tak má už v základu, tak by ti to nevadilo?
Člověk nemá v základu +2 a má to vykoupené tím, že nemá žádné další schopnosti. Plus centrální bod lidí v DnD je jejich universalita. (Jak moc je taková stylizace zábavná a zajímavá by bylo na jiné téma.)
Point je, že rozvolnění atributů je chucpe, rozbíjí to tradiční DnD stylizaci ras a činí je to více a více stejnými. To je něco za čím je až bolestivě vidět politická agenda reálného světa, ale stranou této agendy co je mnohem horší - je to shit design.