Já vím, reaguju trochu pozdě, ale dřív jsem nebyl na počítači.
Asterion je zhruba stejně hratelný jako Greyhawk nebo Forgotten Realms, a má zhruba stejnou atmosféru (tj. to nejtypičtjší z typického).
Herně se vše odehrává v systému dvojplanety Asterion - Modrý měsíc, konkrétně prozatím jen na Asterionu (Modrý měsíc byl velmi, velmi lehce mezi řečí několikrát nakousnut), specificky na jižním kontinentu (pozor - na jih od rovníku) zvaném Tara (severní Lendor je "příliš civilizovaný" a tak má jeho popis mizivou prioritu - existují nějaké mapy). Tara je "nově" kolonizovaný kontinent (Sirienův průlet historií je v podstatě dostačující). Kolonizátoři ze severu - pro nedostatek lepších termínů označovaní jako "dobří" (přimislete si asi patnáct uvozovek a závorek :) ) - se sem dostali potom, co se jim jednu chvíli skutečně extrémně dařilo, ale pořád tady nejsou doma, akorát drží slušný kus země (označovaný jako "Dálavy"). Obyvatel je málo - je spousta neprozkoumaných míst a rozhodně, Siriene, není popsaná každá vesnice. Zatím popsané oblasti jsou od zaledněných velehor přes subropy (cca jižní Evropa ?) po pouště, tropické džungle a moře.
Souhlasím se Sirienem, že trpaslíci a hobiti jsou nejarchetypálnější archetypy. Taky "obyčejní" lidé nejsou nic extra, ale hráči si mohou vybrat hned ze dvou kulturně odlišných etnik: "koňského lidu" Hevrenů (zatím jen lehce kulturně načrtnutých) a Asarijců z tropické džungle, zjevně inspirovaných civilizací Mayů, Aztéků a dalších předkolumbovských obyvatel střední Ameriky. Další rasou jsou skřítci postavení na nějaké, pravděpodobně čínské, dálněvýchodní kultuře. Ta je relativně slušně (a hratelně) popsána a roleplayer se může po libosti vyřádit. Pak tu jsou elfové. Jedinou "africkou" věcí je jejich jazyková inspirace svahilštinou (HURÁ, HURÁ - KONEČNĚ NĚCO JINÉHO NEŽ KELTSKÉ JAZYKY!); jak Sirien přišel na Tolkiena opravdu netuším, protože pokud něco připomínají, tak (jejich "lesní" větev) lesní elfy z Athel Loren ze světa Warhammeru. Jinak tarští elfové jsou sqělý materiál pro roleplayera: kdysi je prokleli jak jejich vlastní druhové tak Arvedané a obě prokletí se na nich drasticky podepisují. Lesní elfové jsou, kulantně řečeno, nestálí. Pouštní elfové, díky své snadné identifikovatelnosti (černá kůže) a nekritické idealizaci Arvedanů, jsou primárním cílem xenofobie. Kromě toho se kdysi jednomu z jejich vůdců dostalo prorocké vize, kterou doteď ostatní neúchylně a silně fanaticky (je to MNOHEM lepší než být vydán na pospas dědičnému prokletí) sledují. Jejich kultura i světonáhled jsou silně unikátní. Třetí odnoží "temných" elfů ("světlí" se na Taře skoro nevyskytují - snaží se vyhýbat svým zavrženým příbuzným) jsou horští elfové, na kterých se prokletí podepsalo natolik, že jsou věčnými tuláky, v podstatě nexistují jako národ a vymírají (nějak ani nemají chuť dělat děti). Nežijí - přežívají.
Novými a silně přínosnými myšlenkami je Řád světa, jakési magicko-mystické doplnění přírodních zákonů. výsledkem je, že se činy živých podepisují jednak na nich samých a jednak na okolním světě. Pokud se bude někdo chovat jako zrůda, tak se zrůdou, skřetem (nikoli orkem, Siriene - za orky si můžeš zahrát, je to sice lehce trhlá, ale inspirativní rasa!), skutečně stane. Naopak bude li extrémně "dobrý" (definováno jako "nechová se jako zrůda a projevuje neúchylné odhodlní kráčet po cestě moudrosti/ pokory/ zbožnosti/ odvahy"), může jeho postava dostat další rozměr existence. Dračí rozměr. Zlí draci jsou konečným vývojovým stupněm skřeta. A okolní svět? s Přírodní úrovní koexistuje tak řečený Stínový svět, kde žijí bytosti primárně definované emocí/ emocemi (mohou se kombinovat - tak nemrtví ze stínového světa mají kombinaci nenávist + strach, kdežto jejich zavilí nepřítelé světlonoši láska + něco). A lidé je mohou svými činy, vyvolávajícími emoce (nebo přímo emocemi), přivolávat. Tak se milencům může dostat požehná í od jednorožce, kterého přivolali, kdežto takový emotivní výkřik "Nenávidím tě" bude zvěčněn v kameni pohledem čerstvě přivolaného baziliška.
svět je natolik flexibilní, že si lze bez větších úprav nastavit vlastní atmosféru (pravda, Zeměplocha půjde těžko - ale hrdinské Dragonlance, brutální Warhammer nebo něco temněji laděného by neměl být problém).
Jinak mne napadlo, že Asterion není nmět na diskusi, ale spíš na samostatný (velko)článek. Bouchi, nemohl by ses trochu zaangažovat?